חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אחיאב גולן

מנכ"ל המכללה האקדמית להנדסה בראודה, כרמיאל

שם ושם משפחה: אחיאב גולן   

השכלה: הנדסת תעשייה וניהול (B.Sc., M.Sc.)  אונ’ ב”ג בנגב, מנהל עסקים (MBA) – אונ’ ת”א

חברה: המכללה האקדמית להנדסה בראודה, כרמיאל

אתר אינטרנט: w3.braude.ac.il
תפקיד:
מנכ”ל

משפט מפתח

לעולם אל תבזבז משבר טוב (ווינסטון צ’רצ’יל)

הדרך לתפקיד

שרות צבאי של 25 שנה שהחל ב”גולני” והמשיך, לאחר פציעה, במגוון תפקידים בתחומי התכנון האמל”ח והתקציבים בעיקר. אחריות על תכנון שנתי ורב שנתי של תוכניות עבודה רחבות היקף במגוון תחומים בדגש הצטיידות ומו”פ, נטלתי חלק בתכנון הכוח של צה”ל ובנייתו במסגרת זרוע היבשה.

במפא”ת (מנהל פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) מילאתי תפקיד בפרויקט חלוצי שזכה בפרס ביטחון ישראל ובהמשך, בתפקיד בכיר יותר, הייתי אמון על הובלת תהליכי תכנון וניהול של תוכניות המו”פ על משאביהן במעהב”ט וכן השתתפות בהתוויית כיווני המו”פ העתידיים ועיצוב תוכניות ארוכות טווח של צה”ל ותעשיות הביטחון.

לאחר פרישתי מצה”ל (אל”מ) – עסקתי בייעוץ ופיתוח עסקי לחברות בקידום טכנולוגיות אזרחיות ליישומים ביטחוניים, במקביל לייזום וניהול של חברה משפחתית לפיתוח ייצור ושיווק מוצר הפעלה ייחודי לפעוטות (ג’ימבוקס, פטנט רשום) בייצור שהחל בישראל, הועבר לסין וכיום מיוצר בפולין ומשווק משם לעולם. המשכתי אף בשרות מיל’ פעיל בפיקוד העורף.      

ב-2010 – קיבלתי על עצמי ניהול מיזם לאומי משמעותי מטעם האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים ומ- 2016 – מכהן כמנכ”ל המכללה האקדמית להנדסה בראודה בכרמיאל, הרבה מתוך תפיסת החשיבות של חיזוק הקצוות במדינה ומיצוי ההון האנושי הייחודי בהן.    

 על עצמי

יסודי, קשוב, פריק של נתונים וניתוחם.

רחב סרט – מקבל החלטות במהירות אך לאחר מיפוי המישור אליו משויך נושא ההחלטה ובחינת ההשלכות בתוך המישור ועם אחרים במרחב. 

עצה טובה שקיבלת

“קצין צעיר – אתה תתחיל ישר. עקום זה כבר יצא לבד…”. משפט שאמר לי דר’ יוסי לוין ז”ל, חוקר מוכשר מרפא”ל, בהשתלמות לפני שנים רבות, כמענה לשאלתי שביטאה “התחכמות” באשר לקיצורי דרך אפשריים לניהול פרויקטים.

עצה טובה נוספת, לא קיבלתי, אלא התגבשה אצלי אחרי פציעה בלבנון, 1983, כקצין ב”גולני”. ערב הפעילות, השמעתי בפני גורמים בכירים, השגות באשר לאופן הביצוע המבצעי אך הן לא התקבלו ולא מתוך ניתוח ענייני. מס’ ימים אחרי ההתקלות, סיפרו חברים שביקרו אותי בביה”ח, כי כעת הדברים מתבצעים כפי שהצעתי טרם האירוע, אשר מחירו היה אבדן של חייל ומס’ פצועים. ההתעקשות על השמעת דעתך ככל שהיא מבוססת, ומנגד – דלת פתוחה והקשבה לדעות אחרות לכל החפץ להשמיען – הם לקח משמעותי שנטלתי לעצמי ואשר ברבות השנים הוכיח עצמו עד מאד.       

עצה טובה לתת

  • אין לך מונופול על התבונה. תלמד, תקשיב, היה רגיש לאנשים, צייר מפה, נתח ההקשרים וקשרי הגומלין שעל המפה ורק אז קבל החלטות.
  • “בנתונים תעשה לך החלטה”. אל תתרשם מקול בריטון סמכותי וגם לא מנפנופי ידיים. מספרים, מגמות, גרפים, ניתוחים עמוקים – הם הכלים.
  • התנהל בגובה העיניים – צא לשטח, היה מעורה בקרב העובדים, בעיסוקם, בקשייהם.

מהניסיון העשיר שלך, 3 טיפים שיעזרו למנהל להצליח

  • היה גמיש – החלטה יש אמנם לבצע בנחישות אך תוך בקרה בתהליך ומסוגלות לשינוי בלי התחפרות.
  • It’s Not the Big That Eat the Small…It’s the Fast That Eat the Slow –
    הגב בזמן מהיר – הכה בברזל בעודו חם. קצב החיים הנוכחי ומהירות זרימת הנתונים ועיבודם מחייבת זאת.
  • Leave your ego at the door – והקפד על דלת פתוחה תוך הטמעת התחושה שהיא אכן כזו. השיח הבלתי אמצעי עם עובדים ומנהלים הוא כלי חיוני בהיבט האישי-אנושי ובזה המקצועי. המידע והתחושות שניתן לגזור משיח כזה הוא יקר ערך ובעל חשיבות ארגונית גדולה מאד.

אלו תכונות נדרשות להיות מנהל מצליח

  • נחישות ביישום והקרנת ביטחון בכיוון ההובלה למול העובדים והמנהלים,
  • נטילת אחריות לטוב ולרע (בעיקר…) תוך גיבוי מנהלים ויכולת הכלת טעויות (מי שלא עושה, לא טועה ואנחנו רוצים עשיה !)
  • עמידות איתנה – לעולם תהיה חשוף לביקורת ולעיתים כשתמה זו העניינית, המעבר לאישי הוא מהיר…  
  • רנטגן – קריאה של אנשים, מצבים ויכולת יצירת מערכת מקרים ותגובות יעילה

המהלך הניהולי של השנה

אחד משני הייעודים המוצהרים של המכללה האקדמית להנדסה בראודה בכרמיאל הוא “קידום הפריון בתעשייה הישראלית בכלל, ובתעשייה המסורתית בפרט”.

במסגרת הזו, פעלתי נמרצות להקמת המכון הלאומי לייצור מתקדם, משלב איתור שותפים מצוינים למכללה וגיבושם (חב’ תפן הנדסה וחב’ ESI) לקבוצה, עד הזכייה במכרז משרד הכלכלה ושותפות פעילה בדירקטוריון החברה שהוקמה כנגזר מן הזכייה. זה אפשר למכללה להביא לכלל ביטוי מעשי את ייעודה ומנגד למקד  את חברת היישום של המכללה אשר אני משמש כיו”ר הדירקטוריון שלה.

הקמת המכון בכרמיאל, על בסיס המכללה, וריתום שותפים ממרכז הארץ – מוסיפה נופך להישג, ובניגוד לנביא ירמיהו – דווקא מצפון תיפתח הטובה. ההקמה הזו מתיישבת אף עם הייעוד הראשון של המכללה – “הזדמנויות לשוויון בחברה הישראלית באמצעות חינוך והשכלה”.  

מודל לחיקוי או מקור להשראה עבורך

במשך שנות שרותי בצה”ל ומעהב”ט, הבעתי לא מעט ביקורת פנימית על ההתנהלות במישורים שונים. המכללה, גם היא מערכת ציבורית אך מסוג שונה. להפתעתי, מצאתי שמעהב”ט, התנהלותה הסדורה והיסודית, וארגז הכלים הערכי-מקצועי-ארגוני אשר העניקה לי, משמשת אצלי דגם והשראה לתרבות ניהול ולעולם מושגים וסטנדרטים אשר חשוב שיימצאו גם במערכות אחרות, ציבוריות או עסקיות החותרות למצוינות.  

ספר או סרט / סדרה שהשפיע עליך

גלגל התנופה – מטוב למצוין של ג’ים קולינס. ספר שהשפעתו עלי ניכרת. קראתיו בריתוק, במהלך תפקידי הנוכחי. מדי פעם – בחיוך קל, משהבנתי שאנחנו פועלים ממש לאורו, כנראה מתוך ניתוח נכון ואינטואיציה ניהולית טובה. המון חומר למחשבה ויישום. נכתב לפני כמעט 20 שנה אבל למרות ההתקדמות הטכנולוגית המואצת- נותרו תובנותיו אקטואליות ונפלאות. הצניעות בניהול, בחירת האנשים הנכונים אפילו לפני בחירת הדרך, ההתעקשות על הדרך שנקבעה, ההבנה לא רק במה מתמקדים אלא גם על מה מוותרים ועוד ועוד.     

מהו ג’וב חלומותייך בעתיד 

אוהב מאד את תפקידי הנוכחי שהוא מאתגר באופן יוצא דופן, ועם זאת מציב בפני עצמי אתגרים חדשים בתחומים מגוונים. רואה חשיבות עליונה בהובלת גוף ציבורי משמעותי כמנוע למשק ולחברה ואשאף

להוביל מוסד אקדמי או אחר, בסדר גודל רחב יותר.