חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יאיר ביטון

מנכ"ל DHL אקספרס ישראל

שם ושם משפחה: יאיר ביטון 

השכלה: לימודי תואר ראשון במינהל עסקים בארה”ב ותואר שני בניהול שרשרת אספקה ולוגיסטיקה, אונ’ בר-אילן

חברה: DHL אקספרס ישראל

אתר: www.mydhl.express.dhl

תפקיד: מנכ”ל

משפט מפתח

אמינות היא הערך הכי חשוב – וגם הכי שביר. הכל סביבנו בנוי על מערכות יחסים עם העובדים, עם הלקוחות ועם בעלי המניות, ומערכת יחסים טובה מושתתת בראש ובראשונה על אמינות.

הדרך לתפקיד

אחרי השירות הצבאי הבנתי מהר מאד שמשפחתי לא תוכל לסייע לי במימון הלימודים ולכן עליי למצוא את הדרך הנכונה להתפרנס וללמוד יחד. אז החלטתי לנסוע  לארה”ב בעקבות אחי הבכור. מהר מאד התברגתי במסחר המקומי, שם גיליתי את החוזקות שלי במכירות ואת החשיבות של השירות ללקוח. באותה התקופה שילבתי את עבודתי עם לימודיי במנהל עסקים והקמתי משפחה שאני גאה בה מאד.

עם חזרתי לארץ עם משפחתי ב-1999, התקבלתי לעבוד ב-DHL כמנהל תיקי לקוחות. התקדמתי לתפקיד סמנכ”ל מכירות וב-2005 עברתי לאל על קרגו לתפקיד מנהל אגף המטענים. אחרי ארבע שנים חזרתי ל-DHL כסמנכ”ל מסחרי, ובשנת 2013 מוניתי למנכ”ל. מאז 2015 אני מכהן גם כיו”ר חטיבת הבלדרות הבינלאומית באיגוד לשכות המסחר.

צמחתי בתחום המכירות, שמושתת על קשר יומיומי עם הלקוחות, והחיבור עם הלקוח הוא תכונה מאד משמעותית אצלי עד היום.

על עצמי

אני חובב ספורט מושבע, ומאז שהותי בארה”ב אני צופה קבוע בליגות הבייסבול והפוטבול. משחק כל יום שישי כדורגל עם אותה חבורה מעל 20 שנים, ופוקד דרך קבע את חדר הכושר (כשפתוח…). חובב קולנוע איכותי ואפילו לאחרונה קיימנו הקרנה לעובדים אצלנו בחניון במתכונת דרייב-אין.

עצה טובה שקיבלתי

כקצין צעיר בחיל הים נקראתי למפקד הבסיס והתבשרתי על קידום לתפקיד בכיר. הבעתי  חששות מהאתגרים בתפקיד החדש, מכיוון שאני טיפוס שונה מאד מזה שמילא אותו לפניי. “אל תנסה להיות מישהו אחר”, ענה לי המפקד, “תתחבר לחוזקות שלך ולמי שאתה, ותגיע לאן שתרצה. יש הרבה דרכים לנהל, והדרך שלך, לשתף ולרתום אנשים, משיגה תוצאות לא פחות מאשר קודמיך בתפקיד.”

עצה טובה לתת

אל תחששו מהאתגר המקצועי. זה לא משנה אם באתם מתחום מוצרי הצריכה או מעבודות תשתית. את הידע הספציפי אפשר לרכוש, וממילא אתם לא אמורים להיות המומחים בתחום. החלק הקריטי בניהול הוא להבין אנשים – לדעת לבחור את האדם המתאים לתפקיד, לתת לו מרחב לצמוח ולהצמיח, ולמצוא את האיזון הנכון בין חברוּת ומנהיגות.

מהניסיון העשיר שלך, 3 טיפים שיעזרו למנהל להצליח

אמינות היא הטיפ החשוב ביותר, אבל כבר ציינתי אותה כ”משפט מפתח”, אז אנצל את הבמה לטיפים נוספים:

פשטות –הינה ערך חשוב במנהיגות .דעו לתקשר פשוט וברור .בחרו מיקודים שיקדמו את ליבת העסקים, התמידו ואל תתפתו להזדמנויות שאינן משרתות אותם. וודאו שהמטרות ברורות ודעו לפשט תהליכים בכדי להפוך את הביצועים ליעילים וקלים יותר. דעו לווסת עומסים.

מחוברים לשטח: צאו מהמיזוג, תסתובבו על רצפת הייצור, בקרו אצל הלקוחות, תשאלו שאלות והקשיבו טוב לתשובות. ההחלטות שהתקבלו בחדר הישיבות חייבות לעבור את מבחן השטח – ואם לא, שנו אותן!

לפנות זמן לפנאי – חשוב שיהיה לכל אחד מקור טעינה. אם זה תחביב, זמן משפחתי, טיולים או כל דבר אחר. עבודה סביב השעון אינה יעילה, שוחקת ופוגעת ביצירתיות וביכולת להגיע לפתרון בעיות.

התכונות הנדרשות ממנהל מצליח

Respect & Result: זהו ערך ניהולי מרכזי ב-DHL, שמגדיר את שילוב הערכים  הנדרש ממנהלים בחברה. כל אחד זכאי לכבוד ולהתחשבות – ומכל אחד אנו מצפים למחויבות ולהישגים. אף אחד לא יכול לנהל הכל לבדו, ולכן חייבים לבנות שכבת ניהול ולתת לה סמכויות והזדמנויות. מנהל שממוקד אך ורק בהשגת המטרות והיעדים, ולא רואה את העובדים בדרך, לא יוכל לקחת חלק מארגון שמטפח את עובדיו ורואה בהם את מנהליו העתידיים.

צניעות במקום אגו: צרכי הארגון באים במקום הראשון, וצרכיכם כמנהלים הם משניים.

העובדים בראש: תשקיעו בעובדים כדי שיהיו מרוצים ובעלי מוטיבציה גבוהה על מנת שיספקו שירות מצוין ללקוחות, אשר יישארו נאמנים לחברה ובכך תגדל שורת הרווח לבעלי המניות. אם תנסו להפוך את הפירמידה, תגלו שנשארתם בלי עובדים טובים, בלי לקוחות – ובסוף גם בלי עבודה…

אני גאה לציין כי DHL זוכה כבר 3 שנים רצופות בהכרה של  Top Employer (סטנדרט בינלאומי של מעסיק נבחר) יחד עם עוד שלוש חברות ישראליות בלבד!

  1. יצירתיות: השנה למדנו כמה המציאות הפכפכה ומה שוות התוכניות הטובות ביותר… במאה ה-21, שינוי הוא המצב הנורמלי. במציאות משתנה, אסור להיתקע עם תירוצים והאשמות. חייבים לראות מה אפשרי ומה לא, לחשב מסלול מחדש – ולפעול. אם בניתם צוות מקצועי ונחוש, תוכלו לנצח יחד כל מערכה. הכל אפשרי – והכל באחריותכם!

המהלך הניהולי של השנה

אני גאה מאד בהיערכות המהירה והמוצלחת של DHL למשבר הקורונה העולמי. כחברה גלובלית, זיהינו אותות סכנה בשלב מוקדם, וכבר בפברואר נערכנו לעבודה בקפסולות ולעבודה מהבית. האתגר העיקרי היה לשמור על איכות השירות למרות כל האתגרים שניצבו מולנו: עומסים, מגבלות התו הסגול ואי הוודאות היומיומית ששרתה במדינה באותה תקופה.

פעלתי במקביל מול DHL העולמית להקצאת נפח הובלה נוסף; מול משרד הבריאות כדי לאפשר לטייסים להגיע ולשהות בארץ בבידוד; מול המכס לפישוט הליכי השחרור בייחוד לציוד רפואי חיוני שרובו עבר דרכנו, ממטושים ועד מכונות הנשמה; מול העובדים שעברו בין לילה לעבודה מהבית על כל הקשיים הכרוכים בכך; וכל זה כאשר היקף העבודה צומח מדי יום כי בארץ הכל סגור וכולם מזמינים יותר מחו”ל…

אנחנו מסכמים שנה מטורפת, אבל עמדנו בה בהצלחה ובלי לפגוע ברמת השירות שלקוחותינו הורגלו אליה. זה מבחינתי המהלך הניהולי של השנה.

מודל לחיקוי או מקור להשראה עבורך

בשנת 2014 אירחנו בארץ את מנכ”ל הדויטשה פוסט, חברת האם שלנו, ד”ר פרנק אפל, שביקש להיפגש עם שמעון פרס, שכיהן אז כנשיא המדינה. גם לפני כן רחשתי לפרס הערכה רבה, אך המפגש הדגיש לי עד כמה טובת המדינה בוערת בעצמותיו. בשיחה אתו, הוא גילה הבנה עמוקה, וכל שאלותיו כוונו לקידום מדינת ישראל: גלובליזציה, יצירת מקומות עבודה, שלום ופיתוח אזורי – האיש הזה באמת הקדיש את חייו למען עם ישראל, ולא כסיסמה אלא באופן מעשי.”

ספר שהשפיע עליך

Simplicity- מאת קן אלן, מנכ”ל DHL אקספרס לשעבר, שאחראי למהפכה שעברה חברת DHL אקספרס מהפסד של מילארדי יורו בשנה, לחברה מצליחה ומשגשגת, כאשר הערך המוביל אצלו היה: פשטות. להיות פשוט בכל: תקשורת, תוכניות/פרויקטים, הוא נהג להגיד אחד, שניים, שלוש יותר מדי.

ג’וב חלומותיי בעתיד

ג’וב חלומותיי הוא הג’וב הנוכחי שלי, ומבחינתי, העתיד קורה עכשיו. אני קם כל בוקר בחדוות עשייה ובהרגשה שאני משפיע ותורם לחייהם של הרבה מאד אנשים – העובדים שלנו, הלקוחות הגדולים והקטנים, המשק וכלל החברה הישראלית.

אני רואה את הצמיחה האדירה שלנו – ב-3 השנים האחרונות הכפלנו את כמות המשלוחים! – ורואה את פוטנציאל הגידול הענק שעוד לפנינו. אנחנו בעיצומה של מהפכת תשתיות שתאפשר לנו להגדיל את נפח הפעילות ולשפר עוד יותר את כל מדדי השירות, בקיצור – יש עוד הרבה מה לעשות!