חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אורלי עדס

מנהלת כללית של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת

שם ושם משפחה: אורלי עדס 

השכלה: LLB במשפטים ורשיון לעריכת דין

מזל אסטרולוגי: טלה

משרד: ועדת הבחירות המרכזית לכנסת

אתר אינטרנט:  www.bechirot.gov.il

תפקיד: מנהלת כללית של ועדת הבחירות המרכזית לכנסת

משפט מפתח

לתכנן תמיד לעתיד – לא ירד גשם כאשר נח בנה את התיבה!

הדרך לתפקיד

מאז שאני זוכרת את עצמי, רציתי להיות מעצבת אופנה. בזה רציתי לעסוק, ולשם כיוונתי.

את השירות הצבאי ביצעתי במזכירות הפיקוד העליון בלשכת הרמטכ”ל, ושם נוכחתי כי בוערים בי הרצון והצורך לעשייה ותרומה ציבורית.

לצד זאת, עדיין בער בי החלום ועם השחרור מהשירות הצבאי, המטרה היתה להכין תיק עבודות ולהירשם ללימודי עיצוב אופנה במכללת שנקר. במקביל, הוזמנתי לראיון למשרה זמנית למספר חודשים בוועדת הבחירות המרכזית לכנסת, כמנהלת לשכת מנכ”ל הוועדה. התקבלתי, והתאהבתי בעשייה, בעניין, באדרנלין, בתרומה הציבורית ובעובדה שבמשך תקופת הבחירות הוועדה היא הלב הפועם של מדינת ישראל. כך התחלתי מסלול רב שנים בוועדת הבחירות שבו מילאתי, בפועל, שורה של כמעט כל התפקידים בוועדה.
פורמאלית, התמניתי לעוזרת מנכ”ל,  לאחר מכן לסגנית מנכ”ל, ובראשית שנת 2010 נבחרתי למנכ”ל הוועדה.

על עצמי

המשפחה שלי היא עמוד התווך שלי, המשענת והכח המניע שמאחוריי. היא מרכז  עולמי. הערכים עליהם חונכתי בבית החם והצנוע בו גדלתי מלווים אותי יום יום, שעה שעה בחיי המקצועיים ובעשייה הציבורית, שטבועה בי כטבע שני:  יושרה, אמינות, נתינה אין סופית, וללכת עם האמת שלי לאורך כל הדרך.

ההתמסרות המלאה, הטוטאליות והמסירות מאפיינים אותי בכל אשר אעשה – בין אם בחיי המשפחה, ובין אם בחיי המקצועיים. אני “שחקנית נשמה”.

עצה טובה שקיבלת

מאמא שלי: כאשר נבחרתי למנכ”ל אמרה לי לא להשתנות! להישאר כפי שאני ולא לשכוח מאיפה באתי. הערכים שינקתי מהבית, והחממה הצנועה בה גדלתי השרישו בי שורשים חזקים שנטועים היטב בקרקע, והם  נקודת העוגן ממנה אני צומחת.

מהמשנה לנשיא בית משפט העליון, השופט מישאל חשין ז”ל, שהיה יושב ראש ועדת הבחירות:  תאמיני בעצמך, אל תפחדי, דעי שיש בך כל כך הרבה – שימי הכל על השולחן/שימי את כל כולך בדיוק כפי שאת, ותצליחי – ובגדול! השופט חשין האמין בי עוד כאשר הייתי בראשית דרכי המקצועית, ולמעשה, דבריו אלה, שנאמרו שוב ושוב, היוו נדבך נוסף בעיצוב מי שאני היום.

עצה נוספת מהשופט מישאל חשין ז”ל: חוק כתוב שאינו מיושם – ראוי לו שלא ייכתב. אמירה זו מלווה אותי לאורך השנים ומהווה קו מנחה עבורי בגיבוש הוראות, הנחיות, נהלים ותהליכי עבודה.

עצה טובה לתת

לא לפחד! לא לפחד זה להאמין בעצמך, להתעלם ממי שמנסה לרפות את ידייך, לא להירתע מכישלונות ולקחת סיכונים.

עצה שאני לא תמיד מצליחה ליישם ויכולה היתה להיטיב עמי: לא לשכוח את עצמך! לא להישאב לטירוף.  לעצור מידי פעם, לקחת אויר, לנשום ולהירגע. לעשות משהו שיעשה לך טוב לנשמה ויטעין אותך בבוסט של אנרגיה להמשך.

מהניסיון העשיר שלך, 3 טיפים שיעזרו למנהל להצליח

  1. כל מי שנמצא בתפקיד בכיר, נמצא שם כי מישהו האמין בו בתחילת הדרך. אף אחד לא נולד להיות מנהל. לכן, אין לקחת את ההצלחה והמעמד כמובנים מאליהם – חובת ההוכחה חלה בכל יום ויום מחדש, ואין לנוח על זרי הדפנה.
  2. להיעזר בסובבים, להקשיב ולהתייעץ – אם רק תהיו פתוחים לזה ותאותתו שאתם מעוניינים, תופתעו להיווכח עד כמה הסביבה מוכנה להיות שם עבורכם.
  3. מנהל טוב הוא כמו מנצח על תזמורת. חייבים לוודא שכל הכלים מנגנים יחדיו, כדי שתהיה הרמוניה.

אלו תכונות נדרשות להיות מנהל מצליח

למעשה, אין תכונה אחת שנדרשת להצלחה. לתפיסתי, נדרש שילוב ואיזון בין מספר תכונות:

  1. תעוזה ותשוקה לעשייה – ששום דבר לא ייעשה כלאחר יד.
  2. החלטיות – להיות בעל בטחון ויכולת לקבל החלטות. כל החלטה, אף אם בדיעבד תתברר כשגוייה עדיפה על היעדר החלטה.
  3. אינטליגנציה רגשית שמתאפיינת באמפתיה ותקשורת בינאישית טובה.
  4. ראייה רחבה, שמאפשרת לצוד מן הטפל את העיקר, ולהתקדם בו.
  5. ולמנהלות שביננו – כמובן התכונה הנוספת, החוש השישי – הקול הפנימי – האינטואיציה הנשית.

המהלך הניהולי של השנה

המציאות הפוליטית וההיסטורית בשנים 2019-2020 הכתיבה למעשה סדרה של מהלכים ניהוליים, שבאו לידי ביטוי בניהול של 3 מערכות בחירות, ברציפות, בתקופה של 12 חודשים. במונחי זמן של בחירות הם שווי ערך ל-12 שנים!

כל מערכת בחירות בפני עצמה היא עולם ומלואו – מגה פרויקט – שמורכב מאין ספור פעולות. הבחירות הן למעשה המבצע האזרחי הגדול במדינה. ביצוע של מגה פרויקט בסדר גודל שכזה, 3 פעמים ברציפות, ניתן להמשיל לביצוע 3 מלחמות שמתפרסות מצפון ועד דרום – ברצף, ללא הפסקה, כאשר כל אחת מן המלחמות מתחילה כמעט ללא חיילים, ללא תחמושת וללא בסיסים.

מעבר לניהול המורכב בבסיסו, כל אחת מאותן 3 מערכות בחירות אופיינה, בנוסף, באתגרים שונים שדרשו מהלכים ניהוליים ייחודיים ויצירתיים. ביניהם: זיהוי מוקדם של הצורך, ובעקבותיו ביצוע מהלכים לבניית מעטפת הגנה רב שכבתית להתמודדות עם ניסיונות למתקפות סייבר, כאשר מונח זה עוד טרם היה שגור בשפה היומיומית של כל אחד מאתנו.

מהלך ניהולי נוסף שהיה משמעותי ביותר לביצור הדמוקרטיה, שמירה על טוהר הבחירות וחיזוק אמון הציבור בתוצאות הבחירות בא לידי ביטוי ביצירת חליפת הגנה מורכבת שכללה אמצעים טכנולוגיים, אמצעים פיסיים בציוד הבחירות,  וגולת הכותרת: הקמת סיירת שמנתה אלפי מפקחי טוהר הבחירות שנשאו על גופם מצלמות, בפרק זמן של 3 שבועות בלבד.

מודל לחיקוי או מקור להשראה עבורך

הנשים של חיי – סבתא חסיבה ז”ל, המלאך השומר שלי, וממי, אמא שלי, אנט, העוגן שלי שתיבדל לחיים ארוכים. שתיהן נשים שהקדימו את זמנן- דעתניות, עצמאיות, לביאות שהעזו ופרצו מוסכמות וחומות, כל אחת בדרכה שלה – והוכיחו שהן יכולות לכל, כל זאת בשנים ובחברה בהן זה לא היה מקובל או מובן מאליו.

וכמובן, רונה רמון ז”ל, ומרים פרץ, שתיבדל לחיים ארוכים – שתי נשים מעוררות השראה, נשים בעלות תעצומות נפש ייחודיות. מהכאב והצער הנוראיים מכל על אובדן עצום, יצרו קסם,  והפכו לנשים מובילות דרך, שסוחפות ומעניקות תקווה לרבים, והראו לעולם שכמו “עוף החול” – האישה שבפנים תשתקם ותתחזק.

ספר או סרט / סדרה שהשפיע עליך

הספר “קיצור תולדות האנושות” של פרופ’ יובל נח-הררי שמסכם את ההיסטוריה האנושית – מראשית האבולוציה ועד היום. בספר מודגמים מספר דברים בסיסיים, שבעבורנו הם מובנים מאליהם, והם הכר הפורה עליו בנתה האנושות את הציוויליזציה. כמו למשל: היכולת לתקשר האחד עם השני.

לטעמי, אחד מהרגעים המופלאים בספר, הוא שאחת האבחנות בין האדם לחיה היא היכולת של האדם לשתף פעולה, להעביר מסרים מורכבים, וללמוד מההיסטוריה.  כך, האדם, שלא ניחן בתכונות פיסיות מרשימות (לעומת בעלי החיים), התפתח ובנה את האנושות כמכלול, בזכות היכולת לשיתופי הפעולה, השפה והצמיחה קדימה. יכולת זו מדגישה את הכח והחוזקה של “הביחד”. להתפתחות זו אני מתחברת במיוחד, שכן, זו גם תפיסת הניהול האישית שלי והתפיסה המשפחתית שלי. 

מהו ג’וב חלומותייך בעתיד

כל תפקיד שישמר בי את התשוקה לעשייה מידי יום עם ברק בעיניים, יכולת יצירה, אדרנלין וסיפוק אין סופי.