חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מנדי זלצמן

מנכ"ל נמל חיפה

שם ושם משפחה: מנדי זלצמן

השכלה: מהנדס תעשייה וניהול וטכנאי מכשור ובקרה

חברה: חברת נמל חיפה בע”מ

אתר אינטרנט: www.haifaport.co.il

תפקיד: מנכ”ל

משפט מפתח

מהתובנות של רבי עקיבא – הכול צפוי והרשות נתונה

הדרך לתפקיד

תחילת הדרך – בחלום.

בילדותי נהגתי “להתגנב” לנמל, דרך פרצה בגדר, בכדי לדוג ברציף. בדרך כלל סילקו אותי לאחר כבוד שוטרי משמר הגבול שאבטחו אז את הנמל. חשבתי לעצמי, “מי אני צריך להיות בכדי להישאר לדוג באין מפריע?”, ואז התגבש בי החלום להיות מנהל הנמל.

בזמן לימודיי בטכניון התקבלתי לעבודה בחברת ייעוץ חיצונית שנתנה ייעוץ הנדסת ייצור לנמל חיפה. בניתי מערכת השעות שבועית בטכניון שאפשרה לי שלושה ימי עבודה מלאים בנמל. עם סיום לימודי הנדסת תעשייה וניהול הוצע לי לעבור לנמל אילת כמהנדס, עובד רשות הנמלים, בפרויקטים שהכרתי מעבודתי הסטודנטיאלית.

עם השנים הייתי לסגן מנהל נמל אילת ולאחר מכן למנהל נמל אילת. פסטיבל הג’אז בים האדום, שמנין ימיו החל מ־1987, מיטיב להזכיר לי את תחילת ניהול נמל אילת. בהמשך התמודדתי על תפקיד מנהל נמל חיפה. ב־1992 ניהלתי למשך חצי שנה את נמלי אילת וחיפה במקביל, ולאחר מכן המשכתי כמנהל נמל חיפה. שיניתי מספר תפקידים ברשות הנמלים ומאז 2008 אני משמש מנכ”ל נמל חיפה, חברה ממשלתית בע”מ.

על עצמי

נשארתי ברווקותי, בשל בררנות יתר, כפי שהיטיב להגדיר רב גדול בתורה שנהגתי לפגוש. חי עם עצמי בשלום. מוצא שמחה בקריאת ספרים, מוסיקה, ריקודי סלסה, שחייה, צלילת סקובה. מודט מדיטציה טרנסצנדנטלית.

עצה טובה שקיבלת

נהגתי לפגוש את הרב אברהם עמרם הלוי קוך זצ”ל. ביוני 2007 הציע לי הצעה עסקית, לדבריו, טובה: לשמור שבת. מאז אני שומר שבת באדיקות ובשמחה. זו דרך נפלאה לטעינה מחדש ולפסק זמן מהזמינות האינסופית שחיי מחייבים. בשבת אני זמין למקרה חירום בביפר (תודה לאל זה לא קרה).

 *סליחה, הכתיבה היא בלשון זכר, אך מופנית בשמחה לנשים ולגברים במידה שווה *

עצה טובה לתת

מצא דרכים לטעינה והתחדשות – בכדי להיות במיטבך, אתה חייב למצוא דרכים שבהן אתה טוען את עצמך מחדש מדי פעם.

למד להקשיב – ובעיקר למה שלא נאמר. מעט אנשים יודעים להקשיב.

הימנע מ”אוויר חם” – קייֵם פגישות ודיונים קצרים. הטמע בארגון קוד של דיבור וכתיבה קצרים ותמציתיים. בצע מעקב החלטות יעיל שימנע דיונים מיותרים.

נהג והתבטא בצניעות – שתף בקרדיט רבים ככל שניתן.

מהניסיון העשיר שלך, שלושה טיפים שיעזרו למנהל להצליח

  • בשלב ראשון – הֱיֵה מומחה למומחים. בטרם תהפוך בעצמך למומחה, בכדי לפעול ביעילות, חשוב לדעת לסנן נכון את בעלי הידע והמומחים, ולא להתפעל מפירוטכניקה של מצגות ומאיכות של חליפות.
  • חסן עצמך מחנופה והתרחק מחנפנים – בכדי להצליח חשוב להתחבר לווינרים ולא לחנפנים, הן בכפיפות והן כקולגות. החנופה פורטת על נימי הנפש אך כמוה כביצה טובענית. הפרגון חשוב, אך במינון נכון.
  • חשוב לשמור על אופטימיות אך להתכונן לתרחישים פסימיים –אין מצב של מנהל פסימי, אך יש להכין חלופות לתרחישים שאינם מיטביים.

אילו תכונות נדרשות למנהל מצליח

  • אופטימיות – תכונת העל שמתחייבת ממי שמבקש להוביל אנשים לעמידה ביעדים
  • טולרנטיות – לקבל בהבנה ובסובלנות את הבלתי צפוי ואת הכשלים בדרך להצלחה
  • ווינריות – הלך־רוח הכרחי, הן בעולמו הפנימי של המנכ”ל והן להקרין את הווינריות על כל הסובבים והלקוחות. בלי לעוף על עצמך.

המהלך הניהולי של השנה

שותף לרפורמה בנמל חיפה, שבסופה יימכר נמל חיפה למשקיע אסטרטגי.

עם סיום בניית שני הנמלים הפרטיים, נמל המפרץ ונמל הדרום, ובהתחשב בנחיתות הגאוגרפית בה ממוקם נמל חיפה – מכירתו למשקיע שישכיל להביא לנמל חיפה עבודה ולהיכנס לתחומי עיסוק חדשים, היא המפתח להישרדותו.

מודל לחיקוי או מקור להשראה עבורך

ג’ף בזוס, מקים ומנכ”ל אמאזון. להיכנס לתחום מהעתיקים בהיסטוריה, של העברת סחורה ממקום למקום, ובמשך פרק זמן קצר, תוך רתימת כל אמצעי החדשנות והעננות, להכתיב ברמה עולמית את הקודים, את רמת השירות, את התעריפים ואת העתיד – זה שיעור שניתן לנסות ללמוד ממנו, לפחות משהו.

ספר או סרט / סדרה שהשפיעו עליך

הספר “ציפורים מתות בסתר” של הסופרת האוסטרלית קולין מקאלוג. מרביתנו נחשפנו לספר בגילאי העשרה (בוסר). קריאתו שוב בגיל בוגר מאפשרת לנו להבין יותר את מלחמת ההישרדות ההרואית של משפחת קלירי, שיעור בדחיית סיפוקים מהכומר ראלף, וחוכמתו של הכומר בהבינו כי לא כולם יכולים להכיל כסף גדול.

מהו ג’וב חלומותיך בעתיד

עם השנים, הרעיון של הפרטת נמל חיפה נשזר בכל מחשבותיי. הייתי רוצה לראות בפריחת הנמל ובשגשוגו תחת בעלות פרטית, וככל שזה תלוי בי אעשה הכול כדי שזה יקרה.