חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דף הבית » מאמרים » התנהלות פיננסית ועסקית בעת משבר – “וירוס הקורונה”

התנהלות פיננסית ועסקית בעת משבר – “וירוס הקורונה”

תקופות המשברים הפיננסיים, הבטחוניים והבריאותיים, יוצרים אוירה והתנהגות צרכנית שונה מהרגיל. כיצד צריך להתנהל בעל עסק בעת משבר?

מאמר מאת: ציון ביטון, מנהל פיתוח אזורי ארצי.

​​​​קצת הסטוריה:
שנים רבות אנו חווים משברים עולמיים המשפיעים על העסקים בכל מקום כמעט על פני הגלובוס פעם אחת היה משבר הסאב – פריים בשנת 2008, קדמו לא המשבר הכלכלי בארצות הברית טרום מלחמת העולם השנייה, משבר הנפט בשנות ה- 70 ועוד כהנה וכהנה משברים. 
 
מדינת ישראל נולדה לתוך משברים כלכליים שנוצרו כתוצאה ממלחמת העולם הראשונה, המשיכו בשנות החמישים עם הצנע שהונהג במדינה, המשבר הכלכלי העולמי בעקבות חרם הנפט ועליית מחירי הנפט בשנת 1973 והמשכו במשבר הכלכלי בשנת 1984 (אינפלציה בלתי נתפסת) ועד לתקופות ההסלמה עם הפלשתינאים ששיאם בשנת 2009  ומבצע “צוק איתן” בהמשך.
 
בימים אלו אנו חווים משבר אחר שהיה מוכר לנו מההיסטוריה העולמית, משום מקום וללא התראה מוקדמת תקף אותנו וירוס הקורונה, שהתחיל רחוק מאיתנו (בסין) ולאחרונה הגיע גם לארצנו ולאזור כולו, הפגיעה הכלכלית הראשונה והבולטת ביותר הייתה הפסקה כמעט מוחלטת בתנועת הנוסעים בעולם, שדות תעופה כמעט סגורים לחלוטין, חברות תיירות וחברות להסעת  תיירים מושבתות עד כדי הוצאת העובדים לחופשות כפויות ומעל לכל חובת הבידוד על כל מי שהגיע ממדינות בעלות סיכון או באם שהינו באזור ” נגוע”. ספקית חומרי הגלם  הגדולה בעולם השביתה את קווי הייצור (מפעל הנגדים הגדול בעולם נמצא בסין, בכל מכשיר אלקטרוני בכל רכב וכמעט בכל מוצר חשמלי קיימים נגדים בגודל כזה או אחר), מזה אנו מבינים ששרשרת ארוכה של יצרנים נמצאים בתקופה של אי וודאות.


אז מה בעצם קורה במצב כזה?

תקופות המשברים הפיננסיים יוצרים אוירה והתנהגות צרכנית שונה מהרגיל, ירידה דרסטית בקניות ובבילויים (למעט בימים אלו מוצרי מזון ומוצרי הגינה) , יציאה לנופשים בחו”ל נעצרת לחלוטין וגם בארץ ממעטים לבלות במקומות הומי אדם.
 
לשמחתנו אנו נמצאים בתחילת החזרה לשגרה אך סימן השאלה נותר עדיין, האם ההסגר ישוב כתוצאה מהתפרצויות נוספות של הוירוס המאיים. 

מה קורה לבעל העסק הקטן והבינוני  בתקופות המשבר ואי הוודאות ?

  • אין לו מידע על אופק ואורך המשבר. 
  • תשלום שכר לעובדים הנמצאים בבידוד כתוצאה מהנחיות משרד הבריאות.
  • מחסור בכ”א.
  • הוצאות קבועות- שכירות, ארנונה, הנה”ח ועוד – אינן קטנות.
  • שכר עבודה – העובדים ממשיכים לקבל שכר קבוע ללא התייחסות למצב המכירות, במירב המקרים.
  • המלאי שוכב במדפים (שווה כסף) בציפייה שיגיע המושיע וישתמש בו.
  • ספקים ממתינים לתשלום – אף הם מעסיקים ושילמו עבור חומרי הגלם, מאידך ישנם ספקים שהפסיקו פעילות.
  • הבנקים –  מאותתים  לנו באמצעות שיחות הטלפון היומיות שרמת האשראי מגיעה לקו האדום.
  • ניתן להוסיף עוד עשרות דוגמאות לאותות שאנו כבעלי עסק נתקלים בהם בעתות שיגרה אך במיוחד בתקופה זו של אי ודאות.  

זה הזמן להתנהלות פיננסית נכונה ולהתייעלות ארגונית בעסק:

מה עלינו לבצע ואיך עלינו לנהוג בתקופות שאינן נשלטות על ידינו וכל הסביבה שלנו נמצאת במצב דומה, להלן מספר צעדים העשויים לסייע לכל בעל עסק באשר הוא, אין חשיבות למיקומם בדירוג הנרשם:

  1. צעד ראשון –  מיפוי העסק – התחייבויות לספקים, צ’קים דחויים שניתנו, תמונת מצב בבנק, התחייבויות לרשויות, דמי שכירות ועוד.
  2. צעד שני – מיפוי חייבים, הכנסות לקבל וצ’קים דחויים שנתקבלו מלקוחות.
  3. צעד שלישי – הכן דו”ח תזרים מזומנים לעסק בהתאם לתנועות החשבונאיות (רמה יומית, שבועית, חודשית ועוד).
  4. צעד רביעי – בדיקת מלאי – האם קיימים מוצרים ששוכבים על המדפים או במחסנים תקופה ארוכה? (זכור- המלאי הינו במעמד משכיר שטח בעסק שלך אך הוא משתמש גם בהון של העסק). זכור! זה הזמן לריענון המחסנים.
  5. צעד חמישי – בחן את הפעילות השיווקית, בחן האם קיים קיטון במכירות ללקוחות קבועים (אפשר וצריך לשמור על קשר חם איתם), בדוק שוב את מעמדך מול המתחרים).
  6. צעד שישי – שתף פעולה עם בעלי עסקים בסביבה הקרובה הן בהתייעצויות משותפות והן בשיווק משותף .
זה הזמן ליצירתיות, יוזמה ונקיטת צעדים יומרניים לקידום העסק – לדוגמא, לקוחות רבים נשארים בבית , אולי ניתן להפעיל שרות משלוחים וכמובן פתיחת אפשרויות לרכישה טלפונית או אינטרנטית.
 
זו גם תקופה להזדמנויות עסקיות חדשות, ביקושים למוצרי הגנה והיגיינה גוברים מיום ליום, שירותי משלוחים, למידה מרחוק ועוד כהנה וכהנה אפשרויות – למד לזהות אותם ונצל את האפשרות להשתמש בהם לשרידות והצלחת העסק שלך . 

טיפים נוספים:

  • ​להתייעץ ביועצים המתמחים בליווי עסקים.
  • הקפדת יתר על ניהול תזרים כספי של העסק.
  • מידי שבוע בצע שינויים בהתאם להתפתחויות וההתרחשויות כך שתמיד תהיה ערוך להתנהלות שונה ושמרנית יותר בתקופה זו.

תוכן עניינים

תוכן עניינים

שלח/י אלינו את המאמר

פורום המנכ"לים

העלאת קבצים: פורמט word בלבד