חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מאמרים חדשים

פורום המנכ"לים
עורך ראשי

הקפיצה הבאה של מנכ"לים: מיעילות לרלוונטיות

המאה ה־21 לא דורשת ממנכ"לים להיות רק חכמים ומהירים – היא דורשת מהם להיות רלוונטיים. מנהיגים שהצטיינו בעבר באופטימיזציה, ניהול מדדים וקיצוץ עלויות, מוצאים עצמם כעת מול אתגר חדש: להבין אנשים, להוביל שינוי, לעורר השראה, ולבנות ארגונים שמוכנים לבלתי צפוי. השאלה שמובילה את המאמר הזה: האם המנכ"ל של העת הזו צריך להיות פחות efficient ויותר human? האם העולם העסקי מוכן לוותר על אוטומציה של ניהול לטובת מנהיגות נוכחת, קשובה וגמישה? מה זה בכלל "רלוונטיות ניהולית"? רלוונטיות ניהולית היא היכולת של מנכ"ל להבין את ההקשר שבו פועל הארגון – תרבותי, טכנולוגי, חברתי ורגשי – ולדייק את הפעולות שלו בהתאם. לא מדובר רק בלבצע את העבודה נכון, אלא לעשות את הדברים הנכונים ברגע הנכון, עבור האנשים הנכונים. 5 מאפיינים של מנכ"לים רלוונטיים קשובים יותר ממכוונים – יודעים לזהות שינויי כיוון מבעוד מועד. מכווני הקשר ולא רק תוצאה – בוחנים השלכות רחבות של החלטות. מניעים שיחה ולא רק ביצוע – בונים אמון דרך דיאלוג פתוח. מקבלים החלטות מתוך ערכים ולא רק מתוך אקסלים – ולא חוששים להאט כדי לדייק. מתמודדים עם מציאות רגשית מורכבת – מבינים שחוסן ארגוני תלוי ברווחה נפשית. מנכ"ל בעידן החדש: דמות מתהווה בעידן שבו מהפכות טכנולוגיות, שינויים דמוגרפיים וציפיות חברתיות משתנים בקצב מסחרר, תפקיד המנכ"ל עובר אבולוציה עמוקה. יותר ויותר מנהיגים נדרשים לא רק לנהל – אלא לעצב מציאות, לא רק להגיב – אלא להקדים תהליכים. מנכ"לים מצליחים כיום פועלים פחות כמקבלי החלטות בודדים, ויותר כמתווכים בין מגמות חיצוניות לערכי ליבה פנימיים. הם אינם "מומחים להכל", אלא אדריכלים של הקשר: כאלה שיודעים לחבר בין צרכים עסקיים לעולם משתנה. הם אלו ששואלים שאלות כמו: איזה ערך אמיתי אנחנו מביאים לעולם? מה נדרש מהארגון כדי לשרוד, לא רק פיננסית – אלא ערכית? האם העובדים מרגישים חלק ממשהו גדול יותר? התשובות לשאלות האלו הן שמגדירות את הרלוונטיות של מנכ"ל בעידן החדש.### טבלה: מיעילות לרלוונטיות פרמטר מנכ"ל יעיל מנכ"ל רלוונטי סגנון קבלת החלטות מבוסס תוצאה מבוסס הקשר וערכים ניהול זמן מיקוד במשימות מיקוד באנשים גישה לצוות מבצע הוראות משתף, מאפשר, סומך מקור סמכות ידע וניסיון נוכחות והשפעה קריטריון הצלחה תפוקה ורווח השפעה ארוכת טווח ומשמעות סיכום העולם משתנה מהר יותר ממה שאנחנו מתכננים. בעידן כזה, מנכ"לים לא יכולים להסתפק ביעילות. הם חייבים להיות רלוונטיים – להבין את רוח הזמן, את נפש האדם, ואת תנועת השוק. השינוי אינו טכני אלא תודעתי: ממנהל לתופעה, מאופטימיזציה לנוכחות.

קרא עוד »
המומחים של פתרונות
עורך ראשי

האם יש דבר כזה 'נוסחת הצלחה ישראלית'? מיתוסים מול נתונים

מבוא בתוך עולם גלובלי של מודלים עסקיים, תרשימי זרימה ושיטות ניהול ממוסדות, מתבלטת תופעה ייחודית: הצלחות עסקיות ישראליות שמתעקשות לא להיכנס לתבנית. מדינת ישראל, על אף גודלה הקטן ואתגריה הביטחוניים והחברתיים, ממשיכה להצמיח מנכ"לים, יזמים וחברות פורצות דרך. השאלה המתבקשת היא: האם קיימת באמת "נוסחת הצלחה ישראלית" – או שמדובר באוסף מיתוסים שאנחנו אוהבים לספר לעצמנו? כדי לנסות ולענות על כך, נבחן סיפורי הצלחה של מנכ"לים מתוך פורום המנכ"לים CEOPRO, נצליב בין מיתוסים נפוצים לבין נתונים ועקרונות ניהוליים, ונציע תובנות המבוססות על המציאות הארגונית בישראל. מיתוס ראשון: הישראלים מצליחים בזכות חוצפה חיובית הדימוי לישראלי נאמרת החוצפה הטובה – לא מפחדים לשאול שאלות, לדלג על היררכיות, לקצר תהליכים ולעגל פינות למען מטרה טובה. המציאות אמנם תעוזה קיימת, אך ההצלחה תלויה בתרגום התעוזה למבנה. לדוגמה, יובל גלאון, מנכ"ל קבוצת נס, מדגיש את השילוב בין חדשנות טכנולוגית לבין בניית תהליכים ברורים ומדידים, שאינם סותרים את הרוח היזמית אלא ממסגרים אותה לכדי תוצאה. תובנה החוצפה לבדה אינה מספיקה. הצלחה ישראלית נולדת כשמנהיג מצליח להפוך תעוזה לאסטרטגיה. מיתוס שני: כל מנכ"ל מצליח התחיל מסטארט-אפ במרתף הדימוי הסיפור הידוע של יזם שמתחיל לבד, עם רעיון גאוני, ומשם בונה אימפריה. המציאות לא כל הצלחה מתחילה בגראז'. אבי פרץ, מנכ"ל פתרונות אפקטיביים, פועל מתוך ניסיון עשיר בליווי אסטרטגי של ארגונים. הוא לא הגיע מעולמות ההייטק או היזמות הפרטית, אלא ייסד חברה אשר מלווה מנכ"לים ובכירים לאורך שנים בשיטות מעשיות ואנליטיות, כולל ניתוחי ביצועים, כלים ניהוליים ומודלים מבוססי נתונים. הצלחתו נובעת מהיכולת לפשט מורכבויות ארגוניות ולהפוך אסטרטגיה לתוכנית יישומית. אבי בעל ניסיון של למעלה מ- 20 שנה בניהול בכיר, עבודה אישית עם מעל 1,000 מנכ"לים בשוק הישראלי וביצוע 2 אקזיטים ( מוצלחים! ) לחברות גדולות במשק הישראלי:קבוצת דוידוף, הבעלים של פמי פרמיום, וקבוצת פורמולה מערכות, הבעלים של ZAP, Sapiens, Matrix, מיכפל ועוד… תובנה מנכ"לים מצליחים בישראל מגיעים ממגוון תחנות – תעשייה מסורתית, שירות ציבורי, או מחקר – ולא רק מהייטק צעיר. מיתוס שלישי: הצלחה ישראלית קורית למרות המערכת הדימוי המוסדות – רגולציה, בירוקרטיה, ממשלה – הם רק מכשול בדרך. המציאות מנכ"לים כמו ערן שוקר מקול המס דווקא משתמשים ברגולציה ככלי לחינוך שוק, בונים סביב המערכת מערכי ידע, ומציעים לציבור יתרון מתוך הבנתה. הניסיון מלמד כי דווקא מי שמכיר את המערכת לעומק – יודע כיצד לרתום אותה לצמיחה ולא להילחם בה. תובנה הצלחה ישראלית נולדת לעיתים דווקא מתוך הבנה עמוקה של המערכת ולא בניגוד לה. מיתוס רביעי: מנהיגות ישראלית לא צריכה תהליך – רק חזון הדימוי בישראל "זורמים" – יש חזון, יש כיוון, הכל מסתדר תוך כדי. המציאות חברות מצליחות בישראל, כולל כאלה שהוקמו על ידי מנהיגים כריזמטיים, מציגות הצלחה עקבית רק כאשר הן מיישמות תהליכים מובנים. דפוס חוזר בסיפורי הצלחה הוא היכולת לשלב בין חזון לבין שליטה תפעולית. כך לדוגמה פועל גם אבי פרץ, שמפתח מתודולוגיות לניתוח ביצועים תוך כדי שמירה על החזון הארגוני. תובנה חזון ללא יישום הוא חלום. תהליך ללא חזון הוא בירוקרטיה. הצלחה דורשת שניהם. טבלה: מיתוסים לעומת מציאות בשטח מיתוס דימוי נפוץ נתון מהשטח (CEOPRO) תובנה מעשית חוצפה ישראלית הישראלי פורץ כל מחסום יובל גלאון מדגיש תהליכים מדידים לצד חדשנות מנהיגות פורצת נבנית בתוך מסגרת יזם מהמרתף כל הצלחה החלה לבד אבי פרץ בונה הצלחות מתוך ייעוץ ארגוני שיטתי קיימת דרך להצלחה גם מתוך מוסדות נגד המערכת הממסד חוסם יוזמה ערן שוקר פועל לצד הרגולציה הבנת המערכת מקדמת יתרון תחרותי אין צורך בתהליך חזון מספיק להצלחה מתודולוגיות CEOPRO מוכיחות אחרת יישום מובנה מייצר עקביות האם יש מכנה משותף ישראלי אמיתי? על אף ההבדלים הבולטים, ניכרים מאפיינים חוזרים בין סיפורי ההצלחה: קצב פעולה מהיר: רוב המנכ"לים מדווחים על החלטות מהירות, רתימת צוותים זריזה ויישום מיידי. גמישות מחשבתית: דילוג בין תחומים, פתיחות לשינוי כיוון תוך כדי תנועה. חיבור ישיר לעשייה: מנכ"לים שמכירים את השטח, לא מנוהלים מגבוה. תרבות של שיחה פתוחה: פחות היררכיה, יותר דיאלוג מקצועי פתוח. בקרה עצמית גבוהה: מנהיגים ישראלים לומדים במהירות, מתמודדים עם כישלונות ומשתפרים מהם. מוכנות להתמודד עם חוסר ודאות: כישורי אלתור וניהול משברים הם מרכיב חוזר. סיכום נוסחת הצלחה ישראלית אינה מסתכמת בקלישאה אחת. היא מורכבת מהיכולת להמיר תעוזה למבנה, להבין את המערכת במקום להילחם בה, ולזהות הזדמנויות דווקא מתוך האתגרים המקומיים. מנכ"לים ישראלים מצליחים בזכות איזון נדיר בין תעוזה לבקרה, בין חדשנות למבנה, ובין חיבור לשטח לבין ראיית-על. המיתוסים אולי מעניקים השראה, אך הנתונים הם שמשרטטים את דפוסי ההצלחה האמיתיים.   אולי יעניין אותך גם….. האם יש דבר כזה 'נוסחת הצלחה ישראלית'? מיתוסים מול נתונים המעבר מ‎־Hero Leadership ל‎־Network Leadership: למי אתה באמת צריך להקשיב במשבר? איך לזהות תבניות שגויות בקבלת החלטות? המדריך למנכ"ל נגד הטיות קוגניטיביות סודות ההצלחה של מנכ"לים ישראלים: המודל המקומי, הדוגמאות והחזון למידה ארגונית ללא היררכיה: פורום המנכ"לים כאלטרנטיבה ניהולית מתקדמת האם יש דבר כזה 'נוסחת הצלחה ישראלית'? מיתוסים מול נתונים 16 יולי 2025 מבוא בתוך עולם גלובלי של מודלים עסקיים, תרשימי זרימה ושיטות ניהול ממוסדות, מתבלטת תופעה ייחודית: הצלחות… קרא עוד » המעבר מ‎־Hero Leadership ל‎־Network Leadership: למי אתה באמת צריך להקשיב במשבר? 07 יולי 2025 בשעת משבר, המנהיגות נבחנת. לעיתים קרובות מדי, האינסטינקט הראשון של מנכ”לים ומנהיגים הוא לשוב ולחפש… קרא עוד » איך לזהות תבניות שגויות בקבלת החלטות? המדריך למנכ"ל נגד הטיות קוגניטיביות 07 יולי 2025 מבוא במהלך הקריירה הניהולית, מנכ”לים מקבלים אלפי החלטות – קטנות כגדולות. לעיתים, למרות מידע מדויק,… קרא עוד » סודות ההצלחה של מנכ"לים ישראלים: המודל המקומי, הדוגמאות והחזון 07 יולי 2025 מבוא בישראל, מדינה דינמית בעלת שוק קטן אך תוסס, מתעצבת דמות המנכ”ל באופן ייחודי. המנכ”לים… קרא עוד » למידה ארגונית ללא היררכיה: פורום המנכ"לים כאלטרנטיבה ניהולית מתקדמת 29 יוני 2025 למידה ארגונית ללא היררכיה: פורום המנכ”לים כאלטרנטיבה ניהולית מתקדמת הקדמה המונח “למידה ארגונית”… קרא עוד »

קרא עוד »
פורום המנכ"לים
עורך ראשי

המעבר מ‎־Hero Leadership ל‎־Network Leadership: למי אתה באמת צריך להקשיב במשבר?

בשעת משבר, המנהיגות נבחנת. לעיתים קרובות מדי, האינסטינקט הראשון של מנכ"לים ומנהיגים הוא לשוב ולחפש את "הגיבור הבודד" – אותו אדם כריזמטי שיכול להחליט מהר, להוביל את כולם קדימה ולשדר ביטחון. מודל זה, המכונה Hero Leadership, היה במשך עשורים עמוד התווך של התיאוריה הניהולית המסורתית. אולם, במציאות של שיבושים טכנולוגיים, חוסר ודאות גלובלי, מורכבויות ארגוניות ורשתות תקשורת מבוזרות, עולה צורך במודל אחר: Network Leadership. מהו Hero Leadership? המונח מתאר גישה היררכית למנהיגות, שבה האחריות ממוקדת באדם אחד – המנכ"ל, היו"ר או המנהיג העליון – שצפוי להחזיק בכל התשובות, להחליט לבד, ולשאת על כתפיו את כובד הארגון. מדובר בגישה שמושרשת עמוק בתרבות המערבית, ולעיתים אף נתפסת כהכרחית בעתות משבר. אולם מודל זה טומן בחובו הטיות רבות: הוא מקבע סביבה שבה קשה להביע דעה שונה, יוצר תלות באדם אחד, ומגביל את זרימת המידע והלמידה ההדדית בתוך הארגון. מהו Network Leadership? Network Leadership, או מנהיגות רשתית, מדגישה את היכולת לזהות, לחבר ולהעצים את מרכזי הידע, ההשפעה והפעולה בתוך הארגון. זוהי גישה דינמית, שמניחה כי תובנות ופתרונות מצויים ברשת הקשרים האנושיים והמקצועיים, ולאו דווקא בצמרת. גישה זו שואבת השראה ממחקרים בתחום של Leadership Network Analysis (LNA) – ניתוח רשתות מנהיגותיות – שמאפשר למפות את מוקדי ההשפעה והחדשנות בארגון, גם אם אינם מצויים בהיררכיה הרשמית. מה אומר המחקר? מחקר שפורסם ב־MIT Sloan Management Review בשנת 2020 הראה כי ארגונים שזיהו מוקדים לא פורמליים של השפעה דרך ניתוח רשתות הצליחו להגיב מהר יותר למשברים כמו מגפת הקורונה. הם גם הציגו רמות גבוהות יותר של חוסן ארגוני, תקשורת אפקטיבית ויכולת לאמץ שינויים. במחקר נוסף שפורסם על ידי חברת Connected Commons, נותחו מאות ארגונים ונמצא כי עובדים שהוגדרו כ"מחוללי חיבורים" (connectors) השפיעו יותר על התנהגות הארגון מאשר המנהלים הישירים שלהם. כלומר, היכולת של מנהל לזהות את "צמתים הארגוניים" האמיתיים – ולא את בעלי התואר – היא מפתח להתמודדות עם משברים. דוגמאות יישומיות בחברות טכנולוגיה, כמו מיקרוסופט ואינטואיט, התבצע ניתוח רשתות פנימי שאפשר להנהלה להבין היכן מתקבלות החלטות בפועל, מיהם האנשים שמהם כולם מבקשים עצה, ומי מקשרים בין יחידות שונות. הנתונים הללו אפשרו למנהלים לקבל החלטות מושכלות יותר על ניהול שינוי, מיזוגים, או תגובה לאירועים חיצוניים. בישראל, מספר ארגונים ביטחוניים ועסקיים אימצו בשנים האחרונות גישה זו, תוך שילוב עם מתודולוגיות של אג'ייל ניהול (Agile Management) ופורומים פנימיים לא פורמליים. מה כדאי למנכ"ל לשאול את עצמו? האם אני מקבל החלטות על בסיס תובנות שמגיעות מכל שכבות הארגון? האם יש לי מנגנון לזיהוי מוקדי ההשפעה הלא רשמיים בארגון? האם אני מתייעץ רק עם "המעגל הקרוב" או שאני שואף לשמוע דעות שונות? איך להתחיל? בצע ניתוח רשתות פנימי (LNA): השתמש בכלים כמו ONA (Organizational Network Analysis) כדי להבין מי באמת משפיע בארגון. הקם פורומים מגוונים: אפשר יצירת מרחבים שבהם עובדים מדרגים שונים משתפים דילמות ופתרונות. העצם מחוללי חיבורים: זהה את העובדים שמחברים בין יחידות ותן להם במה והכרה. אמץ גישה מבוזרת: תן למנהלים בדרגים שונים אוטונומיה לקבל החלטות בתחומם. סיכום במקום להישען על דמות הגיבור – כדאי לחשוב במונחים של רשת. משברים אינם דורשים רק חזון או אומץ, אלא גם מודעות לרקמה האנושית שמרכיבה את הארגון. באמצעות גישת Network Leadership, מנכ"לים יכולים להגביר את מהירות התגובה, לגבש תמונה מלאה ומדויקת יותר של המציאות, ולבנות תרבות של הקשבה והעצמה הדדית. המעבר מהיררכיה לרשת איננו ויתור על הנהגה – אלא התפתחות של ההנהגה, כך שתתאים למציאות של ימינו.  

קרא עוד »
ארכיון מאמרים
יולי 2025
א ב ג ד ה ו ש
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

איך פותרים את הבעיה שהכי מטרידה מנכ"לים היום?

בעידן הנוכחי, הטכנולוגיות ודרישות הלקוחות משתנות בקצב מסחרר • ארגון חפץ חיים חייב לעודד קבלת החלטות מהירה, ולהבין שטעויות וכישלונות הם לא משהו שצריך לפחד ממנו • חצי שעה של השראה.

לפני כמה שבועות, התארחו אצלי בבית 18 מנכ"לים מהחברות המובילות בישראל. כאשר שאלתי אותם מה לדעתם האתגר הניהולי הכי גדול שלהם, התשובה הייתה די מפתיעה. לא המיתון המתקרב, לא המהפכה המשפטית ואפילו לא האינפלציה הדוהרת – האתגר המשמעותי ביותר עליו דיווחו היה "מה מונע מהארגון שלי להיות יותר מהיר?".

הסכמנו שבקצב ההתפתחות המטורף של העולם כיום, המהירות הפכה להיות צורך קיומי. החל בהתקדמות טכנולוגית ועד לדרישות משתנות תדיר של לקוחות, ארגונים נאלצים להתמודד עם קצב השינוי הבלתי פוסק. אימוץ הדחיפות הזו אינו רק חשוב, זה עניין של הישרדות. כדי להבין את הצורך לזוז מהר מספיק להסתכל על עלייתה המשבשת של הבינה המלאכותית (AI). המסע המטורף של ChatGPT, שבמהירות שיא הגיע ל-100 מיליון משתמשים, הוא רק דוגמה אחת. לכן ניסינו לזהות את החסמים שמונעים מארגונים להיות יותר מהירים, ויותר חשוב – איך מתמודדים איתם.


 

פורסם בגלובס

לכתבה המלאה לחצו כאן

אולי יעניין אותך גם.....

שלח/י אלינו את המאמר

פורום המנכ"לים

העלאת קבצים: פורמט word בלבד