חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דף הבית » ייעוץ עסקי » אסטרטגיה » חשיפת ESG: המגמה האחרונה בהשקעות לדורות הבאים

חשיפת ESG: המגמה האחרונה בהשקעות לדורות הבאים

בנוף ההשקעות המתפתח ללא הרף, מגמה חדשה צוברת תאוצה בהתמדה, מושכת את תשומת הלב של משקיעים ותיקים ושל בני דור המילניום הטריים כאחד.

חשיפת ESG, מושג שפעם היה שוכן בפאתי ההשקעות המיינסטרים, תופס כעת את מרכז הבמה כמגדלור המנחה את החלטות ההשקעה של העתיד.

בעוד העולם הפיננסי עדים לשינוי פרדיגמה לעבר השקעות ברות קיימא ואחראיות חברתית, ESG – ראשי התיבות על השפתיים של כולם – עומדים גבוה כגורם המגדיר את הגל החדש של משקיעים מצפוניים.

דמיינו עולם שבו הצלחה פיננסית משתלבת בצורה חלקה עם ניהול סביבתי והשפעה חברתית. השילוב ההרמוני הזה הוא בדיוק מה שמטרתן של השקעות ESG להשיג, וחולל מהפכה ברעיון המסורתי של מיזמים מונעי רווח.

ככל שהדורות משתנים והערכים מתפתחים, הפיתוי של השקעות ESG קורא למשקיעים לא רק לחפש תשואות כספיות אלא גם לעשות שינוי מוחשי בעולם. הצטרפו אלינו למסע דרך התחום המורכב של גילויי ESG, שבו כל החלטת השקעה מחזיקה בכוח לעצב עתיד מזהיר ובר קיימא יותר.

הבנת ESG: פירוק ראשי התיבות

לפני שצולל לעומקה של חשיפת ESG, חיוני להבין את המושגים הבסיסיים מאחורי ראשי התיבות הללו. ESG מייצג סביבתי, חברתי וממשל – שלושה גורמים מרכזיים הנלקחים בחשבון בעת הערכת הקיימות וההשפעה האתית של השקעה. גורמים סביבתיים מתייחסים למחויבות של חברה למזער את טביעת הרגל האקולוגית שלה ולהפחתת סיכוני שינויי האקלים. גורמים חברתיים כוללים את היחס של חברה לעובדיה, ללקוחותיה ולקהילותיה, כמו גם את תרומתה למטרות חברתיות. לבסוף, הממשל מתמקד במבנה המנהיגות של החברה, בגיוון הדירקטוריון ובשקיפות בתהליכי קבלת החלטות.

השקעות ESG חורגות מניתוח פיננסי מסורתי על ידי שילוב גורמים לא פיננסיים אלה בהחלטות השקעה. על ידי התחשבות בביצועי ESG של חברה לצד אינדיקטורים פיננסיים, משקיעים יכולים לקבל הבנה מקיפה יותר של הסיכויים לטווח ארוך והסיכונים הפוטנציאליים שלה.

Environmental, Social, and Governance

האבולוציה של ESG: מנישה למיינסטרים

השקעה ב-ESG עברה כברת דרך מלהתייחס כאסטרטגיית נישה השמורה למשקיעים בעלי מודעות חברתית. בשנים האחרונות היא צברה אחיזה משמעותית ונכנסה לנוף ההשקעות המיינסטרים. ניתן לייחס את השינוי הזה למספר גורמים.

ראשית, ישנה הכרה גוברת בקרב משקיעים בכך ששיטות עבודה בנות קיימא יכולות לתרום לביצועים פיננסיים לטווח ארוך. חברות בעלות אישורי ESG חזקים לרוב מצוידות טוב יותר לנווט אתגרים סביבתיים והפרעות חברתיות, מה שהופך אותן לעמידות יותר מול אי ודאויות.

שנית, הציפיות החברתיות התפתחו כאשר דורות צעירים דורשים אחריות תאגידית גדולה יותר. משקיעים בני דור המילניום ומשקיעי דור Z נותנים יותר ויותר עדיפות להשקעות שמתאימות לערכים שלהם ובעלות השפעה חיובית על החברה. ככל שהדמוגרפיה הזו צוברת עושר והופכת למשפיעה יותר בזירת ההשקעות, העדפותיהן מעצבות מחדש את השוק.

גורמי ESG בקבלת החלטות השקעה

כשמדובר בקבלת החלטות השקעה, גורמי ESG ממלאים תפקיד מכריע בהדרכת משקיעים לקראת בחירות ברות קיימא ואחראיות. על ידי שילוב שיקולי ESG בניתוח שלהם, משקיעים יכולים לקבל תובנות לגבי פרופיל הסיכון הכולל של החברה והיכולת שלה ליצור ערך לטווח ארוך.

גורמים סביבתיים מעריכים את השפעת החברה על הסביבה, כגון פליטת פחמן, שימוש במשאבים ונהלי ניהול פסולת. יש סיכוי גבוה יותר שחברות שמעדיפות קיימות ומאמצות שיטות ידידותיות לסביבה ישגשגו בעולם שמתמקד יותר ויותר בהפחתת שינויי אקלים.

גורמים חברתיים מעריכים כיצד חברה מקיימת אינטראקציה עם העובדים, הלקוחות, הספקים והקהילות שלה. זה כולל הערכת שיטות עבודה, יוזמות גיוון והכלה, רמות שביעות רצון לקוחות, תקני בטיחות מוצרים ומאמצי מעורבות קהילתית. חברות שמעדיפות אחריות חברתית נוטות לטפח קשרים חזקים יותר עם מחזיקי עניין וליהנות ממוניטין משופר של המותג.

גורמי ממשל בוחנים את מבנה צוות ההנהגה של החברה, הרכב דירקטוריון, מדיניות תגמול בכירים, אמצעי הגנה על זכויות בעלי המניות ושקיפות בדיווח הכספי. נוהלי ממשל חזקים מבטיחים אחריות ומצמצמים את הסיכון להתנהלות לא נכונה של החברה או התנהגות לא אתית.

השפעת ESG על ביצועים פיננסיים

טעות נפוצה היא שתעדוף גורמי ESG בא על חשבון התשואות הפיננסיות. עם זאת, מחקרים רבים הראו שחברות בעלות ביצועי ESG חזקים לרוב עולות על חברותיהן בטווח הארוך.

לדוגמה, מחקר שנערך על ידי בית הספר לעסקים של הרווארד מצא שלחברות עם דירוגי קיימות גבוהים היו ביצועי שוק המניות מעולים בהשוואה לאלו עם דירוג נמוך יותר. מחקר אחר של MSCI גילה שחברות עם גיוון מגדרי חזק במועצות המנהלים שלהן חוו רווחיות גבוהה יותר מאלה ללא ייצוג מגוון.

על ידי שילוב שיקולי ESG בהחלטות השקעה, משקיעים יכולים לזהות חברות הממוקמות היטב לצמיחה בת קיימא תוך ניהול סיכונים פוטנציאליים הקשורים לאתגרים סביבתיים או מחלוקות חברתיות.

מדדי ESG ותקני דיווח

ככל שההשקעה ב-ESG צוברת בולטות, הצורך באינדיקטורים ובמסגרות דיווח סטנדרטיות הופך חשוב יותר ויותר. המשקיעים מסתמכים על נתונים עקביים וניתנים להשוואה כדי להעריך את ביצועי ה-ESG של החברה ולקבל החלטות השקעה מושכלות.

מספר ארגונים פיתחו מסגרות כדי להקל על דיווח ESG. יוזמת הדיווח הגלובלית (GRI) מספקת קווים מנחים לחברות לחשוף את ההשפעות הכלכליות, הסביבתיות, החברתיות והממשלתי שלהן. מועצת התקנים לחשבונאות קיימות (SASB) מתמקדת במדדים ספציפיים לתעשייה שהם מהותיים מבחינה פיננסית לחברות. בנוסף, כוח המשימה בנושא גילויים פיננסיים הקשורים לאקלים (TCFD) מספק המלצות לחשיפת סיכונים והזדמנויות הקשורות לאקלים.

אינדיקטורים ותקני דיווח סטנדרטיים מאפשרים למשקיעים להשוות חברות בין תעשיות ולערוך הערכות משמעותיות לגבי ביצועי ה-ESG שלהן.

נוף רגולטורי: מנדטים וציות

הנוף הרגולטורי סביב השקעות ESG מתפתח במהירות כאשר ממשלות ברחבי העולם מכירות בחשיבותו של מימון בר קיימא. גופים רגולטוריים מציגים מנדטים והנחיות לקידום שקיפות, אחריות ושיטות השקעה אחראיות.

לדוגמה, האיחוד האירופי יישם את תקנת גילוי פיננסי בר קיימא (SFDR), המחייבת את המשתתפים בשוק הפיננסי לחשוף כיצד הם משלבים גורמי קיימות בתהליכי קבלת החלטות ההשקעה שלהם. באופן דומה, בארצות הברית, הרשות לניירות ערך (SEC) הגבירה את המיקוד שלה בגילויי ESG על ידי הצעת כללים חדשים שמטרתם לשפר את השקיפות בתחום זה.

עמידה בתקנות אלה הופכת חיונית למנהלי נכסים, ומבטיחה שהם עומדים בציפיות המשקיעים תוך תרומה למערכת פיננסית בת קיימא יותר.

שילוב ESG באסטרטגיות ניהול נכסים

השילוב של שיקולי ESG באסטרטגיות של ניהול נכסים הופכת נפוצה יותר ככל שהמשקיעים מחפשים התאמה בין הערכים שלהם לבין תיקי ההשקעות שלהם. מנהלי נכסים משלבים גורמי ESG בתהליכי ניתוח ההשקעות שלהם באמצעות גישות שונות.

חלק ממנהלי הנכסים מאמצים גישה מהשורה הראשונה, ובוחרים חברות עם ביצועי ESG הגבוהים ביותר בכל ענף. אחרים עוקבים אחר אסטרטגיות השקעה נושאיות, תוך התמקדות בנושאי קיימות ספציפיים כמו אנרגיה מתחדשת או טכנולוגיה נקייה. בנוסף, חלק ממנהלי הנכסים עוסקים בשיטות בעלות אקטיביות על ידי מימוש זכויות ההצבעה שלהם ויצירת קשר עם חברות כדי להניע שינוי חיובי.

ללא קשר לגישה, המטרה היא ליצור תיקי השקעות שמניבים תשואות פיננסיות תוך תרומה לעולם בר-קיימא ושוויוני יותר.

משקיעים בני דור המילניום ותנועת ה-ESG

ניתן לייחס חלקית את העלייה בהשקעות ב-ESG להשפעה הגוברת של משקיעים בני דור המילניום. דור זה, שנולד בין 1981 ל-1996, ידוע בתודעה החברתית והסביבתית החזקה שלו.

בני דור המילניום נוטים יותר להשקיע בחברות שמתיישרות עם הערכים שלהם ומחפשים באופן פעיל השקעות בעלות השפעה חיובית על החברה. הם רואים בהשקעה אמצעי לחולל שינוי ולטפל באתגרים גלובליים דחופים כמו שינויי אקלים, אי שוויון חברתי ובעיות ממשל תאגידי.

בעוד בני דור המילניום צוברים עושר ויורשים נכסים מדורות מבוגרים, העדפות ההשקעה שלהם מעצבות מחדש את התעשייה הפיננסית. מנהלי נכסים מזהים את השינוי הזה בביקוש ומתאימים את האסטרטגיות שלהם כדי לתת מענה לערכי המשקיעים המילניום.

תיאורי מקרה: סיפורי הצלחה של השקעות ESG

כדי להבין באמת את הפוטנציאל של השקעות ESG, חיוני לבחון סיפורי הצלחה בעולם האמיתי שבהם חברות השיגו גם תשואות פיננסיות וגם השפעה חברתית חיובית.

דוגמה בולטת אחת היא חברת האנרגיה המתחדשת הדנית Ørsted. על ידי המעבר מדלקים מאובנים למקורות אנרגיה מתחדשים, Ørsted לא רק הפחיתה את פליטת הפחמן שלה אלא גם חוותה צמיחה פיננסית משמעותית. מחיר המניה של החברה זינק כשהמשקיעים מכירים במחויבותה לקיימות ולרווחיות לטווח ארוך.

אולי יעניין אותך גם.....

ניהול מכירות
חשיפת ESG: המגמה האחרונה בהשקעות לדורות הבאים

בנוף ההשקעות המתפתח ללא הרף, מגמה חדשה צוברת תאוצה בהתמדה, מושכת את תשומת הלב של משקיעים ותיקים ושל בני...

Corporate social responsibility
CSR אחריות תאגידית (Corporate social responsibility)

אחריות חברתית תאגידית (CSR) הוא מושג המתייחס למחויבות של תאגיד לפעול באופן בר-קיימא כלכלית, חברתית וסביבתית....

מנכל
אסטרטגיות חדשניות לניווט באתגרים הגדולים של המנכ"לים

בעולם הסבוך של מנהיגות תאגידית, מנכ”לים ומנהלים בכירים מתמודדים עם אינספור אתגרים שדורשים לא פחות...

השוואה
חשיפת ההבחנה: 4Ps מול 4Cs באסטרטגיות שיווק

בתחום השיווק ההולך ומתפתח, ההתנגשות בין אסטרטגיות שיווק מסורתיות לבין גישות מודרניות ממוקדות צרכנים עוררה...

ניהול מכירות
מודל 5 כוחות השוק של פורטר לגיבוש אסטרטגיה עסקית

היכנסו למודל חמשת הכוחות של פורטר, מסגרת ג’ורג’נאוט הנערצת על ידי אסטרטגים ברחבי העולם בשל...

ceopro (2)
מושגי יסוד בניהול אסטרטגי

ניהול אסטרטגי הוא היבט מכריע בכל עסק מצליח. זה כרוך בגיבוש ויישום של אסטרטגיות להשגת יעדים ארגוניים ולהשגת...

ceopro
למה 30 מנכ"לים בחברות ציבוריות החליטו שכדאי לחתוך מהתפקיד "דווקא עכשיו"? - פורסם בגלובס

החרפה בקשיים עסקיים, תחושת מיצוי, מאבק שליטה או מכירת הפעילות: בזו אחר זו דיווחו לאחרונה עשרות חברות...

מדדי KPI
עקוב אחר ההתקדמות עם מדדי KPI ומדדים עיקריים

לפני שנצלול לעולם של מדדי KPI ומדדים, חשוב שתהיה לנו הבנה ברורה של מה הם ולמה הם חשובים. מדדי ביצועים...

זיהוי הזדמנויות
אסטרטגיות ניהול עסקי לבחינת הזדמנויות בעסקים

בים העצום של מאמצים עסקיים, הצלחה היא לא רק יעד; זהו מסע דינמי שדורש מיקוד בלתי פוסק וניווט אסטרטגי. תארו...

ניהול עסקי אסטרטגי בתוך מלחמה
ניהול עסקי אסטרטגי בזמן מלחמה

בעולם העסקים, ישנן הקבלות רבות שניתן לערוך בין האסטרטגיות והטקטיקות המופעלות במלחמה לבין אלו המשמשות...

תכונות וכישורים שמנכל צריך
כיצד להצליח כמנכ"ל: תכונות וכישורים שמנכ"ל צריך

בעולם העסקים הדינמי, תפקיד המנכ”ל הוא נחשק ומאתגר כאחד. זוהי עמדה הדורשת שילוב ייחודי של תכונות...

תוכן עניינים

תוכן עניינים

שלח/י אלינו את המאמר

פורום המנכ"לים

העלאת קבצים: פורמט word בלבד