למידה ארגונית
למידה ארגונית (Organizational learning) היא מכלול תהליכים ואירועים המתרחשים בארגונים ובהם מתחולל אצל אנשים בארגון שינוי בידע, במיומנויות, בדפוסי הפעולה ובדפוסי המחשבה העשויים להשפיע לטובה על תחומי הפעולה של הארגון.
מאפייני הלמידה הארגונית
הנחת המוצא לתחום הלמידה הארגונית היא שהלמידה מתרחשת בכל מקרה. אם דרך תהליכי סוציאליזציה בארגון, אם כתגובה להצלחות או כישלונות בתוצאה הארגונית או בכניסה של אנשים חדשים ורעיונות חדשים לארגון. אולם אחת המטרות בגישות ובכלי הלמידה הארגונית היא להצליח לארגן את התהליכים הללו באופן שישרת בצורה הטובה ביותר את הארגון.
את הכלים הראשונים שאבו ארגונים עסקיים מהמוסדות שיישמו תהליכי למידה ארגונית – צבאות ומוסדות רפואיים וניסו ליישמם. אולם ההבדל בצורת הפעולה בין הארגונים השונים חייב פיתוחם של כלים חדשים. ואכן ב-15 עד 20 השנים האחרונות נבנו מספר רב של מודלים, גישות, תאוריות וכלים לביצוע תהליכי למידה בארגונים עסקיים.
- אולי יעניין אותך גם...
מודל SWOT
מהגישות הבולטות ניתן למנות את יישומו של מודל התחקיר במצבים עסקיים, את גישת הלמידה המערכתית של פיטר סנג’י, את גישת “יצירת הידע” של נונאקה (ששם דגש על “יצירת ידע” ויצירתיות בתוך הארגון בעזרת צוותי חשיבה ארגוניים), מודל ה-SWOT לחשיבה אסטרטגית (SWOT = Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats: מודל לאבחון מצבו של הארגון מול סביבתו והערכת היערכותו הפנימית) ועוד. כלים וגישות אלו מנסים לשפר את יכולות האנשים בארגון להבין את סביבת הארגון והתהליכים המתרחשים בה, לאבחן בעיות, כשלים וטעויות כרוניות המתרחשות בפעולת הארגון, לשמר ידע הקיים בתוך הארגון לזמן רב וליצור ידע חדש שישרת את פעולת הארגון.
עוד מאמרים בנושא…
- איך להגדיל תפוקות ותוצאות במקום שעות והוצאות
- אקטואליה – ניהול בזמן משבר
- בנייה והתאמה של מערך השכר והתמריצים
- תזרים מזומנים כלי אסטרטגי לצמיחה ולהתפתחות
- הקטנת הוצאות ושיפור הרווחיות - הקפדה על הוצאות ומשאבים
- דירקטוריון ניהולי - מועצת מנהלים
- הנוסחה לפריצת גבולות
- סגנונות תקשורת - להתקשר ולהשפיע
- המדריך להתמודדות עם בדידות המנכ"ל
- למה חובה לבצע אבחון ארגוני אחת לשנה כל שנה?
- המדריך לחיסכון בניהול משק הרכב והדלק בארגון
העתיד בניהול עובדים עידן אי־הוודאות ותהליך הגלובליזציה שהשוק עובר חייבו את המעסיקים ואת המנהלים למצוא...
אילו אתגרים ואילו הזדמנויות מציב לנו המשבר כמנהלים? אתגר הגמישות הארגונית במהלך השינויים התכופים למדנו...
העיקרון הפיטרי על פי העיקרון הפיטרי (לורנס ג’יי פיטר וריימונד האל) כל עובד מוצלח יקודם בתפקידו...
תזרים מזומנים תזרים המזומנים בארגון מהווה כלי מרכזי בניהול קבלת החלטות בעלות משמעות אסטרטגית. ניהול חכם...
בהרבה מהמקרים למנכ”ל קל יותר להשקיע את מרב זמנו בקידום העסק ובמכירות, ובצדק, אך יחד עם זאת חשוב...
להתנהג ולפעול כמו החברות הגדולות כל החברות הציבוריות הרשומות בבורסה מחויבות בהקמת מועצת מנהלים.לדעתי,...
ששה שלבים שיבטיחו שכל התחלה שלכם תניב תוצאות* אחד הדברים שמבדילים מנצחים מכל השאר זה שהם תמיד מסיימים...
עיקרון ההשפעה – לעקוב ולהוביל בכל ארגון ישנם תפקידים רבים אשר נדרשים להשפיע על אחרים ולהוביל אותם דרך...
כאשר אנו חושבים על תפקיד המנכ”ל אנחנו רואים לנגד עינינו את היוקרה של התפקיד: תנאים מפליגים, שכר...
אבחון ארגוני אבחון ארגוני הוא צילום תמונת מצב ארגונית שמאפשרת למקבלי ההחלטות להבין ולזהות תהליכים מרכזיים...
“ברבור שחור”, “סכין נופלת” או “גבינה שזזה” הן רק מקצת מהמטפורות בהן...