דף הבית » ייעוץ וליווי עסקי » מודלים עסקיים » מאמר מס' 3: מודל ADKAR: מסגרת ממוקדת – אדם לניהול שינויים

מאמרים חדשים

ארכיון מאמרים
ספטמבר 2025
א ב ג ד ה ו ש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

מאמר מס' 3: מודל ADKAR: מסגרת ממוקדת – אדם לניהול שינויים

מבוא

השינויים המהירים והבלתי נמנעים המתרחשים כיום כמעט בכל תחום דורשים מהארגונים לשדרג את יכולותיהם להתמודד ולהוביל שינויים פנימיים בצורה אפקטיבית.

בניגוד לגישות שממוקדות בתהליכים ארגוניים ובמערכות, מודל ADKAR (Awareness, Desire, Knowledge, Ability, Reinforcement) פותח במטרה לסייע לעובדים עצמם לעבור תהליך שינוי אישי ולהתאים את עצמם לשינויים שהארגון עובר.

מודל זה, שפותח על ידי חברת Prosci, שם את הפרט במרכז, מתוך הבנה שכל תהליך שינוי תלוי במידת שיתוף הפעולה וההתחייבות של הפרט לשינוי. המודל פועל כחמישה שלבים המהווים מדריך מעשי לניהול שינויים בתוך הארגון תוך מיקוד בתהליך אישי עבור כל עובד.

מודל ADKAR: מסגרת ממוקדת-אדם לניהול שינויים

מרכיבי המודל

שלב 1: מודעות (Awareness)

השלב הראשון במודל ADKAR הוא יצירת מודעות לנחיצות השינוי. בשלב זה מובהר לעובדים מדוע השינוי נחוץ ומהם היתרונות הצפויים לארגון ולעובדיו מהשינוי המתוכנן. שלב המודעות נועד לספק לעובדים תמונה ברורה ושקופה לגבי הרקע לשינוי ומטרותיו, מה שתורם להפחתת התנגדויות המבוססות על חוסר ידיעה או חששות לגבי ההשלכות.

המטרות של שלב המודעות:

  • הסבר על הצורך בשינוי: יצירת הבנה של האתגרים הנוכחיים שהשינוי מתעתד לפתור והצגת תועלות השינוי.
  • הצפת היתרונות: דגש על הערך המוסף שהשינוי מביא לארגון ולעובדים עצמם.
  • יצירת שקיפות: חשיפת מידע המפרט את סיבות השינוי, המטרות שהוא צפוי להגשים והצעדים העתידיים.

דוגמה לשלב המודעות:

לדוגמה, ארגון המשלב טכנולוגיה חדשה בניהול התהליכים יכול להתחיל בהעברת מסרים המסבירים את השיפורים האפשריים בנוחות העבודה, באפקטיביות וביכולת לעמוד ביעדים, מה שיפחית התנגדויות על רקע חוסר הבנה של מטרות השינוי.

שלב 2: רצון (Desire)

לאחר שהעובדים מבינים את הצורך בשינוי, יש לעורר בהם את הרצון להשתתף בתהליך ולעמוד בו. שלב הרצון מתמקד במוטיבציה הפנימית של העובדים לקבל את השינוי ולשתף עמו פעולה. ללא רצון פנימי לתמוך בתהליך, קיימת סבירות גבוהה להתנגדות שקטה או ניכור לתהליך.

המטרות של שלב הרצון:

  • עידוד השתתפות: פיתוח תחושת אחריות אישית והשתייכות לתהליך.
  • הפחתת חששות והענקת ביטחון: מתן מענה לשאלות או חששות והצגת תועלות אישיות בשינוי.
  • הענקת תחושת מעורבות: התייעצות עם העובדים והקשבה להערותיהם, כך שירגישו חלק מהותי מהשינוי.

דוגמה לשלב הרצון:

בארגון המטמיע מערכת חדשה לניהול לקוחות, ניתן לערוך מפגשים שבהם יוסבר כיצד המערכת החדשה תקל על העבודה, תאפשר שיפור בעבודה מול הלקוחות ותקל על ניהול משימות.

שלב 3: ידע (Knowledge)

לאחר שהעובדים מביעים את רצונם להשתתף בשינוי, יש להעניק להם את הידע הנחוץ על מנת ליישם את השינוי בצורה אפקטיבית. שלב הידע כולל הדרכות, הכשרות וסדנאות המעניקות לעובדים את המיומנויות והמשאבים הדרושים ליישום מוצלח של השינוי.

המטרות של שלב הידע:

  • הדרכה והכשרה: ארגון הכשרות על המיומנויות הנדרשות.
  • מתן גישה למשאבים: הקצאת מקורות ידע שיעזרו לעובדים להטמיע את השינוי.
  • תמיכה ממנהלים: מנהלים מספקים הכוונה ושירותי תמיכה מתמשכים לעובדים כדי לעזור להם להתמודד עם קשיים.

דוגמה לשלב הידע:

במקרה של יישום מערכת טכנולוגית חדשה, הארגון יכול להציע לעובדים קורסי הדרכה, סדנאות או גישה למערכי הדרכה דיגיטליים שיאפשרו להם ללמוד את השימוש במערכת החדשה ולהתאמן עליה.

שלב 4: יכולת (Ability)

שלב היכולת נועד להבטיח שהעובדים יכולים ליישם בפועל את השינוי במסגרת עבודתם היומיומית. לאחר שהעובדים קיבלו את הידע הדרוש, יש לוודא שיש להם את הכלים המעשיים הדרושים ואת הביטחון העצמי ליישם את השינוי בתנאי אמת. שלב זה חשוב כדי להימנע מתקלות ומבעיות שעלולות להיווצר בשל חוסר ניסיון או חשש מיישום השינוי.

המטרות של שלב היכולת:

  • תרגול וחיזוק היכולות: עידוד תרגול חוזר ובניית ביטחון בעבודה על פי השינוי החדש.
  • תמיכה אישית: הענקת ליווי אישי לעובדים המתמודדים עם קשיים ביישום השינוי.
  • בניית ביטחון עצמי: חיזוק תחושת הביטחון של העובדים בעזרת תמיכה עקבית וליווי.

דוגמה לשלב היכולת:

אם הארגון מטמיע כלי ניהול פרויקטים חדש, יתקיימו מפגשים לתרגול המערכת וייעוץ פרטני לעובדים כדי לוודא שהם בטוחים ביישום השינוי במצבי עבודה שגרתיים.

שלב 5: חיזוק (Reinforcement)

שלב החיזוק הוא שלב קריטי המבטיח שהשינוי יתקבע לאורך זמן ולא ייסוג. הארגון פועל בשלב זה לשימור ההטמעה של השינוי על ידי מתן משוב, בקרה על הביצועים והענקת תגמולים לעובדים שהצליחו ליישם את השינוי. התמקדות בחיזוק תורמת לשיפור המחויבות הפנימית ויוצרת תהליך רציף ומתמשך של למידה ושיפור.

המטרות של שלב החיזוק:

  • משוב תקופתי: מתן משוב על הביצועים הקשורים ליישום השינוי.
  • הכרה ותמריצים: מתן תגמולים והכרה לעובדים שהפגינו הצלחה ביישום השינוי.
  • מעקב ותיקון: תיקון של בעיות ושיפור הביצועים באמצעות מעקב רציף אחר יישום השינוי.

דוגמה לשלב החיזוק:

ארגון המיישם מדיניות חדשה של עבודה מרחוק יכול לערוך סקרי שביעות רצון תקופתיים, לפקח על האפקטיביות של העבודה מהבית ולספק תמיכה לעובדים הזקוקים להדרכה נוספת כדי להטמיע את השינוי.

טבלת השלבים של מודל ADKAR

שלבתיאורמטרותדוגמה
מודעותיצירת הבנה בצורך לשינויהפחתת התנגדויות, שיקוף יתרונות השינויהסבר על יתרונות הטכנולוגיה החדשה
רצוןיצירת מוטיבציה לשינויהפחתת חששות, מעורבות בתהליךמפגשים שמציגים יתרונות אישיים
ידעהענקת המיומנויות הנדרשותהדרכות, סדנאות, תמיכהקורסי הדרכה על מערכת חדשה
יכולתהבטחת יכולת ליישם את השינויתרגול, חיזוק הביטחוןסדנאות תרגול מעשיות
חיזוקהבטחת הטמעה לאורך זמןמשוב, תגמולים, מעקבסקרים, משוב תקופתי

השפעת מודל ADKAR על ניהול שינויים בארגון

מודל ADKAR מעניק לארגונים גישה מסודרת לניהול שינויים, תוך מתן דגש על תמיכה אישית לעובדים. כל שלב במודל מותאם למעבר חלק משלב לשלב, מה שמקל על יישום השינוי ומונע התנגדויות. התהליך המדורג מספק לעובדים הבנה מלאה לגבי תהליך השינוי, תמיכה וסיוע בשלביו השונים ומסייע להטמעת השינוי תוך הפחתת עיכובים והתנגדויות.

סיכום

מודל ADKAR לניהול שינויים משלב את היכולת להבין, להשתתף וליישם שינוי בצורה מדורגת ופרטנית. כל שלב במודל תורם להטמעה יעילה של השינוי באמצעות מיקוד באדם ובצורכי ההתפתחות האישית של כל עובד. מודל זה מספק לארגון כלים למימוש שינוי עמיד ומוצלח לאורך זמן, תוך עידוד מחויבות ושימור איכות העבודה

אולי יעניין אותך גם.....

Business Model Canvas דינמי – בחינה רבעונית של אבני הבניין
Business Model Canvas דינמי – איך בוחנים מחדש את אבני הבניין כל רבעון?

בעולם העסקי של 2025, שבו חוסר ודאות הוא הכלל ולא היוצא מן הכלל, לא מספיק להחזיק מודל עסקי יציב. מנכ"לים...

סדרת מאמרים_ כלים לניהול גמיש בעידן אי־ודאות
סדרת מאמרים: כלים לניהול גמיש בעידן אי־ודאות

מבוא כללי לסדרה המנהלים של היום פועלים בעולם שבו שינויים מתרחשים מהר יותר מהיכולת לתכנן קדימה. מלחמות...

מודלים עסקיים גמישים בעידן אי־ודאות – מדריך ליישום מהיר ושמירה על רווחיות
מודלים עסקיים גמישים בעידן אי־ודאות – מדריך ליישום מהיר ושמירה על רווחיות

עידן אי־הוודאות הפך לסטנדרט: מגפות עולמיות, מלחמות סחר, משברים גיאופוליטיים, רגולציה משתנה וטכנולוגיות...

המחיר האישי של ניהול – למה מנכלים רבים משלמים בבריאותם
המחיר האישי של ניהול – למה מנכ"לים רבים משלמים בבריאותם

ניהול ארגון גדול, ובמיוחד תפקיד המנכ"ל, נתפס לעיתים כפסגת הקריירה. אך מאחורי המעמד, הסמכות והתגמול...

חדרי בריחה למנהלים – כלי אימון חדשני לקבלת החלטות תחת לחץ
חדרי בריחה למנהלים – כלי אימון חדשני לקבלת החלטות תחת לחץ

שילוב מתודולוגיות גיימיפיקציה לפיתוח הנהלות ביציבות, במהירות ובשיקול דעת מבוא מנהלים בכירים נדרשים להכריע...

ניהול במודל “ארגון נוזלי” – בלי גבולות מחלקתיים
ניהול במודל “ארגון נוזלי” – בלי גבולות מחלקתיים

בעולם העסקי של 2025, הגבולות המסורתיים בין מחלקות, תפקידים וסמכויות הולכים ומיטשטשים. יותר ויותר מנכ"לים...

מנכ_ל בעולם שבו AI מקבל החלטות – מה נשאר לתפקיד האנושי
מנכ"ל בעולם שבו AI מקבל החלטות – מה נשאר לתפקיד האנושי?

בינה מלאכותית (Artificial Intelligence) משנה את כללי המשחק העסקי. אם בעבר היא שימשה ככלי עזר לניתוח נתונים...

חזון
חזון מנכ״ל – לא רק משפט יפה: כיצד להפוך אותו לפעולה יומיומית

בעולם העסקי המודרני, שבו השינויים מהירים והסביבה תחרותית מתמיד, חזון מנכ"ל הוא לא רק מסמך הצהרתי...

Pink and White Simple Minimalist Make Up Question and Answers Instagram Story (1)
קבלת החלטות מושכלת: להתגבר על הטיות קוגניטיביות בפסגה

בעידן העסקי הדינמי של היום, שבו השינויים מתרחשים בקצב מהיר והמידע זורם מכל כיוון, היכולת לקבל החלטות...

פתרונות (1)
הקפיצה הבאה של מנכ"לים: מיעילות לרלוונטיות

המאה ה־21 לא דורשת ממנכ"לים להיות רק חכמים ומהירים – היא דורשת מהם להיות רלוונטיים. מנהיגים שהצטיינו...

פתרונות
האם יש דבר כזה 'נוסחת הצלחה ישראלית'? מיתוסים מול נתונים

מבוא בתוך עולם גלובלי של מודלים עסקיים, תרשימי זרימה ושיטות ניהול ממוסדות, מתבלטת תופעה ייחודית: הצלחות...

תוכן עניינים

קבלת פגישת ייעוץ חינם

פורום המנכ"לים

שלח/י אלינו את המאמר

פורום המנכ"לים

העלאת קבצים: פורמט word בלבד