חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דף הבית » מחקרים וסקירות » למידה ארגונית ללא היררכיה: פורום המנכ"לים כאלטרנטיבה ניהולית מתקדמת

מאמרים חדשים

ארכיון מאמרים
יוני 2025
א ב ג ד ה ו ש
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

למידה ארגונית ללא היררכיה: פורום המנכ"לים כאלטרנטיבה ניהולית מתקדמת

למידה ארגונית ללא היררכיה: פורום המנכ"לים כאלטרנטיבה ניהולית מתקדמת

הקדמה

המונח "למידה ארגונית" עבר שינוי מהותי בעשורים האחרונים. ממודל היררכי, פרונטלי ומרוכז במנהלים, אנו עוברים לעולם שבו הידע נוצר בקצוות, משתף פעולה ומתעדכן בזמן אמת. מודלים כמו Shared Leadership1, Agile Leadership2 ו־Informal Learning3 משנים את הדרך בה אנחנו תופסים סמכות, אחריות וצמיחה ניהולית. פורום המנכ"לים מהווה מיקרו-קוסמוס למודלים הללו – והוא עושה זאת מתוך מציאות ישראלית.

טבלה: השוואה בין שלושת המודלים

מודלעיקרון מרכזיכיצד בא לידי ביטוי בפורום המנכ"לים
Shared Leadershipפיזור אחריות מנהיגותית בין משתתפיםכל משתתף שותף פעיל בדיון ובפתרון דילמות
Agile Leadershipתגובה מהירה, גמישות ומיקוד באדםיכולת להגיב בזמן אמת לסוגיות משתנות
Informal Learningלמידה בלתי פורמלית דרך חוויה, התבוננות ודיאלוגהמפגשים מבוססים על מקרים אמיתיים ולא על הרצאות

כיצד הפורום מיישם את עקרונות המנהיגות המתקדמת

בפורום המנכ"לים מתקיים מרחב נטול היררכיה, בו כל משתתף מוזמן להעלות אתגרים מהשטח. האמון שנבנה בין המשתתפים מחליף את הצורך בהיררכיה פורמלית. בתוך כך, האחריות הלימודית משותפת – מה שמזוהה עם Shared Leadership.

Agile Leadership בא לידי ביטוי בכך שהפורום מתוכנן מראש אך משתנה בזמן אמת בהתאם לצרכים. נושאים נבחרים באופן דינמי, ותכנים אינם מוכתבים אלא עולים מהשטח.

בנוסף, הפורום מגלם באופן מובהק את עקרונות Informal Learning. זהו תהליך למידה שבו ההתרחשות מתרחשת דרך שיחה, התבוננות, פתרון בעיות ושיקוף – ולא דרך מצגות או הדרכה פורמלית. למידה זו מתבצעת ברגע האמת, מתוך החיים הארגוניים עצמם, כשהלמידה רלוונטית, קונקרטית ומותאמת להקשר. כך למשל, כאשר מנכ"ל משתף בדילמה עסקית מהשבוע האחרון – והשיח שנוצר סביבה מסייע לו לחשוב מחדש, הוא לומד באופן עמוק יותר מכל סמינר מקצועי.

ביסוס מחקרי

מחקר של Cross, Ernst וPearce (2009) מראה כי צוותים שמיישמים Shared Leadership באופן קבוע נהנים מתפוקות גבוהות יותר ב־28% בהשוואה לצוותים בעלי מבנה היררכי חד. מחקר נוסף שנערך ב־MIT Sloan Management Review בשנת 2021 העלה כי מנהיגים בעלי סגנון Agile מגבירים שביעות רצון ארגונית ויוזמה בקרב עובדים.

לפי Center for Creative Leadership (2022), למידה בלתי פורמלית נחשבת כ־70% מסך תהליך ההתפתחות הניהולי בארגונים מצליחים. במילים אחרות – פורום המנכ"לים מממש את עקרונות הלמידה המתקדמים הלכה למעשה.

שלושה יתרונות מרכזיים של פורום המנכ"לים

  • חוסן מנטלי: הקבוצה מהווה עוגן רגשי ומנטלי בזמן חוסר ודאות
  • קבלת החלטות טובות יותר: שיתוף הקשרי פעולה וניתוח דילמות מעמיק את החשיבה
  • חדשנות ניהולית: חשיפה לפרקטיקות ממגזרים אחרים מעודדת חדשנות

לסיום

במאה ה־21 לא ניתן להוביל לבד. פורום המנכ"לים הוא המענה הארגוני לאתגר הזה. הוא אינו רק "תמיכה" – אלא מרחב לתרגול, חידוד, שיפור וגילוי של עקרונות ההובלה המתקדמים ביותר שיש כיום בעולם. זהו המקום שבו למידה פורצת גבולות, ההיררכיה מתמוססת, והאנושיות חוזרת להוביל.

הערות שוליים

1. Shared Leadership – מודל הנהגה מבוזר בו מספר משתתפים חולקים אחריות והשפעה בקבלת החלטות.

2. Agile Leadership – גישה ניהולית המשלבת זריזות מחשבתית, התאמה לתנאים משתנים ותגובה מהירה.

3. Informal Learning – למידה בלתי פורמלית היא תהליך שבו אנשים רוכשים ידע, מיומנויות או הבנות מחוץ למסגרת פורמלית של הוראה. היא מתרחשת דרך שיחה, התנסות, התבוננות, פתרון בעיות בזמן אמת ושיקוף מהעמיתים – ולא באמצעות קורס מובנה או הדרכה מתוכננת מראש.

מקורות

אולי יעניין אותך גם.....

3
פורום המנכ״לים – כלי אסטרטגי לצמיחה ניהולית בעידן משתנה

  פורום המנכ"לים – כלי אסטרטגי לצמיחה ניהולית בעידן משתנה בעולם שבו שינויים טכנולוגיים, תחרות גלובלית...

צוות הנהלה
איך למנוע שחיקה של צוות ההנהלה ולחזק מחויבות ניהולית

מבוא מנהלים בכירים ניצבים בקו החזית של קבלת ההחלטות, ניהול משברים, ומימוש אסטרטגיה – לעיתים תוך בידוד,...

3
האם מנכ"ל צריך ליווי אישי? ההבדל בין קואצ'ינג, מנטורינג וייעוץ

מבוא בעידן של שינויים מהירים, תחרות גוברת ואתגרים בלתי פוסקים, מנכ"לים נדרשים לקבל החלטות קריטיות,...

חזון
חזון ארגוני כבסיס לפעולה – כיצד לבנות חזון שמניע עובדים ולא נותר הצהרה ריקה

מבוא חזון ארגוני הוא אחד הכלים המרכזיים בניהול אסטרטגי. עם זאת, בפועל, רבות מהחברות מגדירות חזון כחלק...

1
איך לסנכרן בין מכירות, שיווק ושירות?

המחלקה שמביאה לקוחות (שיווק), המחלקה שמוכרת להם (מכירות), והמחלקה שאחראית שיישארו (שירות לקוחות) – הן...

תוכן עניינים

תוכן עניינים

שלח/י אלינו את המאמר

פורום המנכ"לים

העלאת קבצים: פורמט word בלבד