למידה ארגונית ללא היררכיה: פורום המנכ"לים כאלטרנטיבה ניהולית מתקדמת
הקדמה
המונח "למידה ארגונית" עבר שינוי מהותי בעשורים האחרונים. ממודל היררכי, פרונטלי ומרוכז במנהלים, אנו עוברים לעולם שבו הידע נוצר בקצוות, משתף פעולה ומתעדכן בזמן אמת. מודלים כמו Shared Leadership1, Agile Leadership2 ו־Informal Learning3 משנים את הדרך בה אנחנו תופסים סמכות, אחריות וצמיחה ניהולית. פורום המנכ"לים מהווה מיקרו-קוסמוס למודלים הללו – והוא עושה זאת מתוך מציאות ישראלית.
טבלה: השוואה בין שלושת המודלים
מודל | עיקרון מרכזי | כיצד בא לידי ביטוי בפורום המנכ"לים |
---|---|---|
Shared Leadership | פיזור אחריות מנהיגותית בין משתתפים | כל משתתף שותף פעיל בדיון ובפתרון דילמות |
Agile Leadership | תגובה מהירה, גמישות ומיקוד באדם | יכולת להגיב בזמן אמת לסוגיות משתנות |
Informal Learning | למידה בלתי פורמלית דרך חוויה, התבוננות ודיאלוג | המפגשים מבוססים על מקרים אמיתיים ולא על הרצאות |
כיצד הפורום מיישם את עקרונות המנהיגות המתקדמת
בפורום המנכ"לים מתקיים מרחב נטול היררכיה, בו כל משתתף מוזמן להעלות אתגרים מהשטח. האמון שנבנה בין המשתתפים מחליף את הצורך בהיררכיה פורמלית. בתוך כך, האחריות הלימודית משותפת – מה שמזוהה עם Shared Leadership.
Agile Leadership בא לידי ביטוי בכך שהפורום מתוכנן מראש אך משתנה בזמן אמת בהתאם לצרכים. נושאים נבחרים באופן דינמי, ותכנים אינם מוכתבים אלא עולים מהשטח.
בנוסף, הפורום מגלם באופן מובהק את עקרונות Informal Learning. זהו תהליך למידה שבו ההתרחשות מתרחשת דרך שיחה, התבוננות, פתרון בעיות ושיקוף – ולא דרך מצגות או הדרכה פורמלית. למידה זו מתבצעת ברגע האמת, מתוך החיים הארגוניים עצמם, כשהלמידה רלוונטית, קונקרטית ומותאמת להקשר. כך למשל, כאשר מנכ"ל משתף בדילמה עסקית מהשבוע האחרון – והשיח שנוצר סביבה מסייע לו לחשוב מחדש, הוא לומד באופן עמוק יותר מכל סמינר מקצועי.
ביסוס מחקרי
מחקר של Cross, Ernst וPearce (2009) מראה כי צוותים שמיישמים Shared Leadership באופן קבוע נהנים מתפוקות גבוהות יותר ב־28% בהשוואה לצוותים בעלי מבנה היררכי חד. מחקר נוסף שנערך ב־MIT Sloan Management Review בשנת 2021 העלה כי מנהיגים בעלי סגנון Agile מגבירים שביעות רצון ארגונית ויוזמה בקרב עובדים.
לפי Center for Creative Leadership (2022), למידה בלתי פורמלית נחשבת כ־70% מסך תהליך ההתפתחות הניהולי בארגונים מצליחים. במילים אחרות – פורום המנכ"לים מממש את עקרונות הלמידה המתקדמים הלכה למעשה.
שלושה יתרונות מרכזיים של פורום המנכ"לים
- חוסן מנטלי: הקבוצה מהווה עוגן רגשי ומנטלי בזמן חוסר ודאות
- קבלת החלטות טובות יותר: שיתוף הקשרי פעולה וניתוח דילמות מעמיק את החשיבה
- חדשנות ניהולית: חשיפה לפרקטיקות ממגזרים אחרים מעודדת חדשנות
לסיום
במאה ה־21 לא ניתן להוביל לבד. פורום המנכ"לים הוא המענה הארגוני לאתגר הזה. הוא אינו רק "תמיכה" – אלא מרחב לתרגול, חידוד, שיפור וגילוי של עקרונות ההובלה המתקדמים ביותר שיש כיום בעולם. זהו המקום שבו למידה פורצת גבולות, ההיררכיה מתמוססת, והאנושיות חוזרת להוביל.
הערות שוליים
1. Shared Leadership – מודל הנהגה מבוזר בו מספר משתתפים חולקים אחריות והשפעה בקבלת החלטות.
2. Agile Leadership – גישה ניהולית המשלבת זריזות מחשבתית, התאמה לתנאים משתנים ותגובה מהירה.
3. Informal Learning – למידה בלתי פורמלית היא תהליך שבו אנשים רוכשים ידע, מיומנויות או הבנות מחוץ למסגרת פורמלית של הוראה. היא מתרחשת דרך שיחה, התנסות, התבוננות, פתרון בעיות בזמן אמת ושיקוף מהעמיתים – ולא באמצעות קורס מובנה או הדרכה מתוכננת מראש.
מקורות
- Cross, R., Ernst, C., & Pearce, C. (2009). Collaborative Leadership. Center for Creative Leadership.
- Center for Creative Leadership (2022). Informal Learning in Executive Development.
- MIT Sloan Management Review (2021). How Agile Leaders Build Culture.
- Marsick, V. J., & Watkins, K. E. (2001). Informal and Incidental Learning in the Workplace.
אולי יעניין אותך גם.....
- פורום המנכ״לים – כלי אסטרטגי לצמיחה ניהולית בעידן משתנה
- איך למנוע שחיקה של צוות ההנהלה ולחזק מחויבות ניהולית
- האם מנכ"ל צריך ליווי אישי? ההבדל בין קואצ'ינג, מנטורינג וייעוץ
- חזון ארגוני כבסיס לפעולה – כיצד לבנות חזון שמניע עובדים ולא נותר הצהרה ריקה
- איך לסנכרן בין מכירות, שיווק ושירות?

פורום המנכ"לים – כלי אסטרטגי לצמיחה ניהולית בעידן משתנה בעולם שבו שינויים טכנולוגיים, תחרות גלובלית...

מבוא מנהלים בכירים ניצבים בקו החזית של קבלת ההחלטות, ניהול משברים, ומימוש אסטרטגיה – לעיתים תוך בידוד,...

מבוא בעידן של שינויים מהירים, תחרות גוברת ואתגרים בלתי פוסקים, מנכ"לים נדרשים לקבל החלטות קריטיות,...

מבוא חזון ארגוני הוא אחד הכלים המרכזיים בניהול אסטרטגי. עם זאת, בפועל, רבות מהחברות מגדירות חזון כחלק...

המחלקה שמביאה לקוחות (שיווק), המחלקה שמוכרת להם (מכירות), והמחלקה שאחראית שיישארו (שירות לקוחות) – הן...