חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דף הבית » מאמרים » התאמה של מערך השכר והתמריצים בחזרה לשגרה – פתרונות אפקטיביים

התאמה של מערך השכר והתמריצים בחזרה לשגרה – פתרונות אפקטיביים

על פי העיקרון הפיטרי (לורנס גיי פיטר וריימונד האל) כל עובד מוצלח יקודם ויוזז מתפקידו לאור הצלחתו עד אשר יתקבע בתפקיד אותו לא יצליח לבצע היטב וייתקע שם.

במילים אחרות ארגון הירארכי מנתב את עובדיו דווקא אל התפקידים שהם אינם מוכשרים לבצעם.

עיקרון זה נמצא ביתר שאת במערכת השכר והתגמול של עובדים. דמיינו לעצמכם את הצמיחה הטבעית של עובד בארגון  – העובד מתקבל בתנאי שכר מסוימים ומתחיל להתקדם בהירארכיה הארגונית.

באופן טבעי שכרו ותגמוליו עולים בשני אופנים:

  1. ארגונים אינם נוטים לשנות את תנאי ההעסקה הבסיסיים של העובד גם כשהם שולמו ביתר או אם השתנתה המציאות העסקית.
    זאת עקב החשש מנטישת העובד ואיבוד הידע שצבר, הקושי בגיוס עובדים בעלי יכולת בענפים מסוימים, הקושי בהתמודדות הבינאישית עמו והעיסוק בעניינים השוטפים.
    כמו כן במקרים רבים לא מבוצעים תחשיבים כלכליים שנותנים למנהל תמונה עדכנית.
    למשל עובד 1 התקבל בתנאים מסוימים של תשלום ביתר, הארגון גדל ל100 עובדים, התהליך הפך למנהג בארגון, מנהג בישראל דין הוא, כעת ישנה הכפלה במאה של התשלום ביתר כל חודש.
  2. העובד התקדם לתפקידים נוספים ושכרו הותאם לתפקיד (פעמים רבות ללא קשר לביצועיו).

כך למעשה מערכת התגמול והתמרוץ של העובדים מכפילה את עצמה וצומחת.

כאשר הארגון נמצא בצמיחה עסקית אין למנהליו רצון לעסוק בכך מכיוון שהם ממוקדים בניהול הצמיחה. התוצאה-הארגון צובר שכבת שומן בעולם השכר והתגמולים שתפריע לו בעתיד.

הבעיה היא שכאשר מחליטים לטפל בכך מאוחר מידי החיתוך כואב מאוד ויוצר קושי כפול ומכופל לבצע את המהלכים עד כדי מוכנות להתעלם מכך במחיר נפילת הארגון.

כעת דמיינו לעצמכם שהעובד מקבל שכר ותמריצים שאינם כלכליים מול ביצועיו, מה יעשה המנהל?

יתכן והמנהל ירצה להחליפו ואז הלך קבלת ההחלטות יהיה כך: העובד הקיים עולה לי איקס, אם אני רוצה עובד משופר עליי לשלם יותר מהאיקס הקיים. התוצאה –עלייה נוספת בבסיס השכר והתגמולים כתנאי התחלתי לגיוס עובד וזאת טרם הוכח בכלל שביצועיו משופרים.

לאור הדיסוננס הקוגניטיבי שתואר לעיל נמנעים פעמים רבות משינוי, הן הימנעות מהחלפת העובד שאינו מתפקד כראוי והן הימנעות משינוי התנאים והתגמולים. התוצאה הסופית –העלות לייצר ביצועים עסקיים במונחי תגמול ותמרוץ עולה באנרציה קבועה במהלך השנים, הסטנדרט לביצוע מול העלות קטן  ונגרמת פגיעה בתחרותיות.

אז מה עליי לעשות כמנהל על מנת למנוע משבר ופגיעה בתחרותיות?

  1. עליי לבצע בחינה מחודשת של כל מערך ההסכמים, נוהלים, נוהגים ולייצר חוקת עבודה מאוזנת בין העובד לארגון.
  2. לבחון מחדש את כל המבנה הארגוני ולבצע חלוקה מחודשת של התפקידים והמחלקות בהתאמה למצב החדש ולתוכנית עבודה מחודשת לאור המשבר.
  3. מומלץ שהבחינה תהיה בשיתוף גורם חיצוני כי למנהלים בתוך המערכת יש שיקולים שאינם כלכליים ומונעים ממקום רגשי, שמרני, נוחות וכדומה.
    כמובן שכדאי לשתף ולרתום אך חייבים זווית ראייה ניטראלית.
  4. עליי לבקש כלכלנות מקצועית קבועה (עדיף ברמה חודשית) למצב התגמולים והתמרוצים ולמערכת השכר– המנהל חייב להבין כמותית מה המשמעות של כל החלטה שנוגעת לענייני התמרוץ והשכר כולל החלטות שנראות טבעיות כגון: תשלום על נסיעות, מתנות וכו מכיוון שלעיתים יש לכך השלכות כלכליות שלא צפה ולא כיוון אליהם.
  5. עליי להעדיף לקשור מנגנוני שכר למנגנוני ביצוע – מעצם טיבם של מנגנונים שאינם קשורים בביצוע יש להם חיים משלהם והם נוטים להתפשט ולהתפתח.
    כאשר המנגנונים תלויים בביצועים יש להם בקרה מעצם כך ויש זיקה בין העלייה בביצועים לבין העלייה בתגמולים מה שהופך את האינטרסים של המעסיק ושל העובד למשותפים
  6. עליי להגדיר מה זו הצלחה בכל תפקיד – הגדרת המרכיב ההצלחתי בכל תפקיד יוצר תאום ציפיות מובנה בתוך עולם השכר ומכוון את ההחלטות למקום אפקטיבי.
  7. עליי לתקשר את מערכת התגמול והתמרוץ – ככל שהעובד מבין יותר ממה מורכבים תגמוליו תחושת ההנעה שנוצרת גבוהה יותר וכן חווית ההוגנות והשותפות.
  8. פורום מנהלים לשכר –עליי לבנות צוות קבוע של מנהלים שייפגש באופן תדיר ויבחן את ההיבטים השונים שקשורים בעולם השכר באופן קבוע -מבנה התמרוץ, הפרשות סוציאליות, נסיעות, חלפי שכר שונים, ועוד.

לאור משבר הקורונה שעובר עלינו זו ההזדמנות לשנות. זו ההזדמנות לבנות תהליכים שיסיעו לאורך זמן לארגון לייצר יתרון תחרותי, על בסיס עלויות מתאימות ויחזקו את ההוגנות לאורך זמן במערכת היחסים בין המעסיק לעובד.

עוד מאמרים בנושא…

אסטרטגיה

עקוב אחר ההתקדמות עם מדדי KPI ומדדים עיקריים

לפני שנצלול לעולם של מדדי KPI ומדדים, חשוב שתהיה לנו הבנה ברורה של מה הם ולמה הם חשובים. מדדי ביצועים מפתח, או KPI, הם מדדים ניתנים לכימות המסייעים לעסקים לעקוב אחר ההתקדמות שלהם לקראת השגת יעדים ספציפיים. אינדיקטורים אלו מספקים תובנות חשובות לגבי הביצועים והיעילות

קרא עוד »
אסטרטגיה

אסטרטגיות ניהול עסקי לבחינת הזדמנויות בעסקים

בים העצום של מאמצים עסקיים, הצלחה היא לא רק יעד; זהו מסע דינמי שדורש מיקוד בלתי פוסק וניווט אסטרטגי. תארו לעצמכם תרחיש שבו כל החלטה, כל סיכון מחושב וכל רגע של חדשנות מתאימים באופן מושלם להנעת עסק לעבר גבהים שאין שני להם. תחום חידתי זה

קרא עוד »
אסטרטגיה

ניהול עסקי אסטרטגי בזמן מלחמה

בעולם העסקים, ישנן הקבלות רבות שניתן לערוך בין האסטרטגיות והטקטיקות המופעלות במלחמה לבין אלו המשמשות בניהול עסקי אסטרטגי. שתי הזירות דורשות ממנהיגים לנווט דרך אי ודאות, לקבל החלטות מהירות ולהקצות משאבים בצורה יעילה. על ידי הבנת ההשוואות הללו למלחמה, מנהלי עסקים יכולים לקבל תובנות חשובות

קרא עוד »
מאמרים

כיצד להצליח כמנכ”ל: תכונות וכישורים שמנכ”ל צריך

בעולם העסקים הדינמי, תפקיד המנכ”ל הוא נחשק ומאתגר כאחד. זוהי עמדה הדורשת שילוב ייחודי של תכונות ומיומנויות, איזון עדין בין חזון אסטרטגי לביצוע טקטי. שאיפה למשרד הפינתי זה דבר אחד, אבל שליטה באמנות להיות מנכ”ל מצליח זה משחק כדור אחר לגמרי. דמיינו לעצמכם להיכנס לנעליו

קרא עוד »
פורום המנכ"לים

כנס פורום מנכ”לים מרץ 2024

כנס פורום המנכ”לים התקיים ב26 מרץ 2024  בכנס קיבלו בעלי העסקים והמנכלים מספר הרצאות: השתלמות בנושא החזרי המיסים בעקבות המלחמה – המרצה ירון גינדי נשיא לשכת יועצי המס בישראל השתלמות בנושא שיווק ומכירות וניהול העסק – המרצה ניר דובדבני מנטור עסקי ובעלים של קבוצת דובדבני

קרא עוד »
שיווק עסקים

שיווק לעומת מיתוג : מה ההבדל?

בעולם העצום של האסטרטגיות העסקיות, שני מונחים בולטים כעמודי תווך התומכים בהצלחתה ובצמיחה של חברה: מיתוג ושיווק. שני מושגים אלה משתלבים זה בזה, ויוצרים נוף דינמי שבו חברות שואפות להטביע את חותמן. אבל האם אי פעם עצרת כדי להבין באמת את ההבדל בין מיתוג לשיווק?

קרא עוד »

תוכן עניינים

תוכן עניינים

שלח/י אלינו את המאמר

פורום המנכ"לים

העלאת קבצים: פורמט word בלבד