מי צריך תכנית עסקית?

מי שרוצה להקים עסק חדש או לבצע שינוי משמעותי בעסק קיים, צריך להכין תכנית עסקית. איך עושים זאת?

המאמר נכתב ע”י מנהל ליווי עסקי במעוף.

​​​כל מי שרוצה להקים עסק חדש או לבצע שינוי משמעותי בעסק קיים, צריך להכין תכנית עסקית. אין זה משנה אם מדובר בעסק קטן או גדול, פשוט או מורכב, כדאי מאד שתהיה לו תכנית עסקית בסיסית.
 
המטרה של תכנית עסקית בסיסית היא לתת בידי היזם מידע על ההשקעה הנחוצה להקמה או לביצוע השינוי המתוכנן בעסק קיים, ועל הכדאיות של המהלך לעומת חלופות אחרות.
 
התכנית “מאלצת” את היזם להיות קונקרטי ומסודר, לאסוף מידע כדי לנקוב בסכומים, במועדים, בעלויות ובהכנסות הצפויות.
 
על בסיס מידע זה תבוצע החלטה מושכלת והיערכות נכונה מבחינת גיוס ההון, גיוס כוח האדם, בחירת המבנה המתאים ועוד. אפילו ההערכות והסכומים בתכנית אינם מדויקים, עדיין המצב עדיף בהרבה על ניחושים באוויר. ללא תכנית כזו היזם עלול “לשכוח” כל מיני עלויות הקמה או הוצאות, לבנות על הכנסות לא ריאליות, ובכלל לא להעריך נכונה מול מה הוא עומד.
 
היזם עלול לגלות בשלבים מאוחרים שההון הכולל שעומד לרשותו אינו מספיק, שהרווח הצפוי אינו מצדיק את ההשקעה. אולי יגלה במאוחר שלוקח יותר מדי זמן להחזיר את ההשקעה וכדאי היה להשקיע באלטרנטיבות אחרות.
 
יש יזמים שיוצאים לדרך בלי שום תכנית, ויש יזמים שנמרחים עם המשימה הזו משום שהם חושבים שצריך להכין איזו תכנית מושלמת ומורכבת, שלוקחת את כל החלופות האפשריות בחשבון.

אז איך עושים זאת ומה עדיף?

עדיפה תכנית בסיסית ופשוטה שמכסה את הרעיון ואת הנתונים הכספיים. 
הרעיון יתייחס אל מה העסק מציע ולאיזה קהל מטרה הוא פונה. 
הנתונים הכספיים יפרטו את העלות של מרכיבי ההשקעה הנחוצה להקמת העסק, וכן תחזית שמרנית של ההכנסות וההוצאות. 

ומה קורה בפועל הרבה פעמים?

יזמים רבים מתרשמים מכמות הלקוחות והדוחק בעסקים שהם מבקרים בהם, ואומרים לעצמם “זה לא עסק זו מדפסת כסף, גם אני רוצה”. 
 
זה נכון במיוחד כשמדובר בבתי קפה ובמסעדות. ואכן, בהיעדר מודעות מספקת לעלויות של אותו עסק, לתקופה הארוכה שאותה העסק עבר עד שהגיע למצב המכירות הזה, למיקום הייחודי ועוד, הכול נראה ורוד.
 
הבעיה הופכת קשה הרבה יותר כשהיזם מתחיל לממש את חלומו ללא תכנית מסודרת, ללא איסוף הנתונים לכדי מידע תומך החלטה. יזמים רבים ממהרים לעשייה תוך אמונה ש”יהיה בסדר”, ואינם ערים לחשיבות הגבוהה שבהכנת התכנית.
 
חלק מהיזמים אמנם מודע לחשיבות של הכנת תכנית עסקית, אך עדיין חסר את הידע הנחוץ להכנתה ונרתע מהמורכבות. אלו שכבר מכירים בצורך להיעזר ביועץ נרתעים מהעלויות הגבוהות, דוחים למתי שהוא בהמשך –  “כשנצטרך”. הבעיה היא שהעסקים “צריכים” את התכנית העסקית רק כשגורמי האשראי כבר מכריחים אותם להכין תכנית, כתנאי מקדים לבחינת בקשת האשראי שלהם.
​​
המאמר נכתב ע”י מנהל ליווי עסקי במעוף​.

עוד באותו נושא…

קידום עסקים
עורך ראשי

קידום העסק בפייסבוק, פעילות בחמישה רבדים

הבחירה להיות בעל עסק מלווה אותנו בכל שעות היממה, גם כשהעסק סגור. שיווק זו שפה אותה אנו מדברים כל הזמן: גם בבואנו למפגש חברתי, לא נפסול איתור הזדמנות עסקית. כך בדיוק נעשה גם בפייסבוק.

קרא עוד »
מעבר
עורך ראשי

ייעוץ אסטרטגי

ייעוץ אסטרטגי (לעיתים גם ייעוץ מנהלים) הוא שירות הניתן לחברות ולארגונים על מנת לסייע להם לעצב את האסטרטגיה ולהתאים את עצמם לתנאי השוק והסביבה המשתנים.

קרא עוד »
מעבר
עורך ראשי

ייעוץ ארגוני

ייעוץ ארגוני הוא תחום המתמקד בארגון ובתהליכים בתוכו ובסביבתו, ונועד לשפר את התפקוד שלו. ייעוץ ארגוני תומך בארגון המתמודד עם סביבה דינמית. במציאות זו נדרש הארגון להגביר באופן מתמיד את יכולותיו וכושר הסתגלותו, כך שלמעשה

קרא עוד »

מאמרים נוספים

ארכיונים
יוני 2022
ב ג ד ה ו ש א
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
תגיות תוכן
אבחון ארגוניאבחון עסקיאחריותאחריות אישיתאילן יאיר בן סעדוןאילן פיבקואיסוף נתוניםאסטרטגיהארגוןארגון עסקיארגוניםאשראיבדיקת חשבוניותבילי רובין ויצמןבנק ישראלבקרהגבריאל אקשטייןגיבוש מדיניותגמישות ארגוניתגרעון תקציבידאגה לפרטדירקטוריוןדירקטוריון ניהולידלקדלקןדלקן אוניברסלידרושיםהגדלת הכנסותהוצאות מוכרותהטמעההנעההעדר שוקהקטנת הכנסותהתאמת מוצריםהתאמת שירותיםהתייעלות ארגוניתהתנהגות ארגוניתהתנהלות כלכליתהתנהלות עסקיתהתנהלות פיננסיתוועדת הכספיםחזוןחיסכון בדלקחיסכון בעלויותחניכהחשיבה נהוליתחשיפהיאיר ביטוןידעיועץ ליסינגיזמות עסקיתייעוץייעוץ אסטרטגיייעוץ ארגוניייפוי כוח מתמשךיעוץ ארגונייפוי כחיצירתיותכ"אכרטיסי אשראיליסינגלמידהמאזני הנטומגמות בעסקיםמדד בנקיםמדידהמוסר תשלומיםמותגמיהול משברמיכון משרדימיקודמיקרומיתוגמכירותמנהיגותמנהליםמנכ"למס הבלומס הכנסהמע"ממערך שכרמצבי משברמציאות משתנהמקרומרים דרוקמשאבי אנושמשבר הקורונהמשרותנושאי משרהניהולניהול עובדיםניהול עסקיניהול שכרניהול תזריםניהול תפוקותניוזלטרניצול הזדמנויותסגנונות תקשורתסדנאותסולרסייברסקרסקריםסקר שביעות רצוןעו"ד ענבל גלעודף תקציביעופר מלמדעמית בירקעמלות ותמריציםעסקיםפורום המנכ"ליםפייסבוקפיננסיםפרסוםפרסום עסקיםפתרון בעיותפתרונות אפקטיבייםצבי ברקציוד משרדיצמחיה ארגוניתצנובר דלקצנובר סולרקהל יעדקורונהקידום עסקיםרכשרני איידלררשתות חברתיותשיווקשיווק עסקיםשימור לקוחותשינוי תפקידשיעור אבטלהשכרשפה עיצוביתתהליך מכירהתוכנית עסקיתתכנית עסקיתתמיכה לוגיסטיתתמריציםתפקידים בארגוןתקשורתתרבות אירגונית
הצג עוד תגיות הצג פחות תגיות
גלילה לראש העמוד

תיאום פגישה

השאירו פרטים עכשיו וקבלו פגישת ייעוץ מקצועית

דילוג לתוכן