אז אחרי שהגדרנו ואפיינו מה אנחנו רוצים להשיג ובאיזו שיטה, ואנחנו יודעים אילו פרמטרים ומדדים אנחנו רוצים לשפר, עוברים לשלב של תכנון ובניית המודלים.
לא טעיתי שכתבתי "מודלים", מכוון שתמיד מומלץ לגבש 2-3 חלופות שונות, פעולה שעוזרת לחדד את השיטה המועדפת.
בבואנו לבנות את המודל הנבחר, עלינו לבצע את הפעולות הבאות:
- אנליזה – איסוף כל הנתונים הרלוונטיים לפרמטרים בגינם אנחנו רוצים לתגמל את העובד. יש לקחת בחשבון עונתיות או אירועים אחרים שעלולים להשפיע על המגמה בביצועים
- קווי תשלום – קבלת החלטות לגבי אופן חישוב הפרמטרים במודל, לדוגמא, קו תשלום ליניארי או מדרגות, תנאי סף וערך מקסימלי (אם יש). ההחלטה צריכה להתקבל לכל פרמטר בנפרד. לא תמיד הגבלת תקרה במדד אחד מתאימה למדד אחר
- סימולציות ועמידה בתקציב – בניית סימולציות לכל פרמטר בנפרד למול הביצועים בפועל ולמול היעדים על מנת להעריך את תוצאות המודלים הן מהצד של העובדים והן מהצד הכלכלי למול התקציב שהוגדר
- חלופות – בניית 2-3 חלופות שונות בעזרתן יהיה לנו יותר קל לגבש את המודל הנבחר. לקחת את היתרונות מכל חלופה לגיבוש המודל האופטימלי
- מרווחים/מפסידים – ניתוח משמעויות ברמת העובד. חייבים להבין מה המשמעות הכלכלית לכל עובד, לוודא שהעובדים שע"פ הסימולציה ירוויחו יותר, אכן זה בגין ביצועים גבוהים וההיפך. אם המודל משפר/מרע משמעותית את התמריץ לעובדים ללא הצדקה למול הביצועים, אזי צריך לחזור לסעיף הראשון
- פיילוט – אם מדובר ביחידות או מערכים גדולים, מומלץ לבצע פיילוט לקבוצה אחת קטנה על מנת לוודא שאנחנו בכיוון הנכון
- לבסוף – גיבוש מודל סופי בהתאם לפיילוט (אם היה), קבלת ברכת הדרך מהנהלת הארגון ותכנון שלב ההשקה
בכל התהליך, חשוב מאוד לשתף את הדרג הניהולי של היחידה ולפעמים אף עובדים מובילי דעת קהל. כפי שנלמד בפרקים הבאים, מודל טוב, ככל שיהיה, לא שווה מאום אם תהליך ההטמעה והליווי לא טובים.
עוד מאמרים בנושא...

מהרעיון עד אקזיט: המודלים שכל מנכ״ל חייב להכיר – פרק 3 – שלב הניהול
שלב הניהול – Growth & Management Stage לאחר שהעסק עבר את ההקמה, מצא Product-Market Fit והחל לייצר הכנסות, אנו נכנסים לשלב הצמיחה והניהול השוטף. כאן המיקוד עובר לניצול ההזדמנות בקנה מידה, בניית ארגון בר קיימא, ושיפור מתמיד של ביצועים עסקיים. בשלב זה, למנכ"ל ולמנהלי הביניים

מהרעיון עד אקזיט: המודלים שכל מנכ״ל חייב להכיר פרק 2 – שלב ההקמה
מבוא בשלב ההקמה, הרעיון קורם עור וגידים לחברה רשומה, צוות קטן, ומוצר ראשוני שמושק ללקוחות. כאן ניצבים האתגרים של מימון, פיתוח מוצר והגעה לשוק. המודלים העסקיים בשלב זה מתמקדים הן באופן המימון והן במודל ההכנסות הראשוני. נציג שני מודלים: מודלי מימון וצמיחה (Bootstrap לעומת הון

מהרעיון עד אקזיט: המודלים שכל מנכ״ל חייב להכיר – פרק 1 – שלב הרעיון
מודלים עסקיים לכל שלב בחיי העסק מאמר זה הוא חלק מסדרה מקצועית שבועית המיועדת למנכ"לים ומנהלי סטארטאפים. בסדרה זו אנו מנתחים לעומק מודלים עסקיים המובילים עסקים להצלחה בכל שלב בחייהם – משלב הרעיון ועד לשלב המעקב השוטף. הכתיבה מקצועית וייעוצית, מבוססת נתונים עדכניים, ומיועדת לסייע

תכנון פיננסי לעסקים – המדריך המלא לניהול תקציב, ניתוחים ודוחות פיננסיים
מבוא תכנון פיננסי הוא אחד מהיסודות הקריטיים להצלחת כל ארגון – בין אם מדובר בחברה גדולה, סטארט-אפ בתחילת דרכו או עסק משפחתי קטן. בלי ראייה פיננסית מסודרת וניהול תקציב יעיל, הסיכון לטעויות גדל, ההוצאות חורגות מהצפוי, והארגון עלול להחמיץ הזדמנויות להתרחב ולהתייעל. בתכנון פיננסי נכון,

מנכ"ל כסמל תרבותי: איך לבנות מותג אישי שמשפיע על המוניטין של החברה?
בעידן הדיגיטלי, מנכ"לים אינם רק מנהלים של חברות – הם יכולים להפוך לסמלים תרבותיים, לקולות מובילים בתעשייה ולמובילי דעה המשפיעים ישירות על הצלחת החברה שלהם. בניית מותג אישי חזק מסייעת למנכ"ל להגדיל את חשיפת החברה, להעצים את האמינות שלה וליצור מערכת יחסים ישירה עם משקיעים,

ניהול דור ה-Z: האתגרים הייחודיים של מנכ"לים מול עובדים צעירים
הכניסה של דור ה-Z לשוק העבודה מביאה עמה שינויים מהותיים באופן שבו ארגונים מתנהלים. בניגוד לדורות הקודמים, דור זה נולד וגדל בעולם דיגיטלי, מה שהוביל לתפיסות שונות בנוגע לעבודה, חיי חברה, איזון בין החיים האישיים והמקצועיים, ושימוש בטכנולוגיה. עבור מנכ"לים ומנהלים בכירים, הבנת הציפיות