בשעה טובה ומוצלחת יש לנו מודל תמריץ. חשבנו, בנינו, שינינו, החלטנו וקיבלנו את ברכת הדרך מהמנהלים, וכעת צריך לגשת לשלב הבא – הצגת המודל ביחידה.
כפי שציינתי בפרק הקודם, מודל תמריץ, טוב ככל שיהיה, לא יתרום מאום לביצועי החברה, ואף עלול להזיק, אם שלב ההשקה (וגם ההטמעה) לא יבוצע באופן מושלם.להלן עיקרי הדגשים בשלב זה.
- הימנעו מפייק ניוז – בניית מודל תמריץ חדש זה לא סוד מדינה. אפשר ומותר "לטפטף" לעובדים שאנחנו "על זה", שיש לנו כוונה לשנות את המודל בכדי לשפר את הביצועים. באופן זה, העובדים לא יכנסו להלם בהצגת המודל ויהיו מרוכזים בתוכן ולא בבוכהלטריה שמסביב
- מנהלי ביניים כשותפים – במידה וקיים דרג מנהלי ביניים, חייבים להציג את המודל קודם להם (במידה ולא לקחו חלק בתהליך הבנייה) ורק אח"כ לעובדים. כאשר דרג ניהול הביניים רתום ב- 100% לשינוי, תהליך ההטמעה יעבור חלק יותר, המנהלים יוכלו לגשר על הפערים אם יש, ולייצר שקט תעשייתי
- וואו אפקט – שינוי תמריץ לעובד הוא לא דבר של מה בכך. כל שינוי בכלל ושינוי בשכר בפרט הינו נושא מאוד קריטי לעובדים. אל תתייחסו לכך כבדרך אגב או משהו שאפשר לעדכן בדוא"ל. תשריינו חדר ישיבות, תכינו מצגת יפה, תביאו כיבוד קל ואולי שי קטן לעובדים. שינוי הוא שינוי הוא שינוי
- הכנה לדיון – תתכוננו היטב לפגישה. תחדדו את המסרים שאתם רוצים להעביר, תדגישו את היתרונות של המודל, את האפשרויות להרוויח יותר, את המשמעות של תמריץ (תגמול על מעל ומעבר) וכד'
- פרוק מוקשים – סביר להניח ש
- לא כל העובדים יבינו/יתמכו ברעיון של החלפת המודל. כבר אחרי הצגת המודל לכלל היחידה, תתחילו "לפרק מוקשים". תאתרו את העובדים הקשים לפיצוח ותשבו איתם "אחד על אחד". חייבים "לסגור את הפינה" ולא להשאיר עובדים מתוסכלים להתחרבש בכל מיני מחשבות לא רצויות
- יחס אישי – הכינו מראש סימולציות אישיות לכל עובד. חשוב מאוד להציג לעובד סימולציה של השכר החדש שלו ואת אפשרויות התמריץ אותם יכול להשיג. בצעו את הסימולציה ע"פ הביצועים העדכניים של העובד שיהיה רלוונטי לתקופת השכר הקרובה
- הסתגלות – במידה ומדובר בשינוי משמעותי בשכר, ניתן לשקול תקופת הסתגלות של 2-3 חודשים בהם תבטיחו לעובדים שהתמריץ הממוצע שלהם לא יפגע
שלב ההשקה הינו השלב החשוב ביותר בתהליך. תשקיעו בו זמן, תערכו בהתאם והכינו מראש מענה להתנגדויות. בנוסף, אל תשיקו את המודל לפני שהכנתם תוכנית הטמעה.
עוד מאמרים בנושא...

תכנון תרחישים (Scenario Planning) – בניית שלושה תרחישים מקבילים
בעידן של תנודתיות גבוהה ושינויים מואצים, ארגונים נדרשים להחליף תחזית יחידה במבט רב־מסלולי. במקום לשאול “מה יקרה?”, השאלה הנכונה היא “מה נעשה אם זה יקרה?”. כאן נכנס לתמונה תכנון תרחישים – מתודולוגיה שמגדירה שלושה עולמות אפשריים: תרחיש פסימי, תרחיש ריאלי ותרחיש אופטימי. לכל אחד מהם

דו"חות BI בזמן אמת – בקרה רציפה והחלטות חכמות
בעולם שבו קצב קבלת ההחלטות גובר על קצב איסוף הנתונים, ארגונים שאינם פועלים עם דו"חות BI בזמן אמת נשארים מאחור. היכולת לגשת לנתונים עדכניים בכל רגע נתון – על מכירות, תפעול, שכר, לוגיסטיקה או שביעות רצון לקוחות – משנה את כללי המשחק.בעבר, מנהלים נאלצו להמתין

יחידות עסקיות זמניות – צוותי אד־הוק לפרויקטים ייחודיים
בעולם שבו השינויים העסקיים מתרחשים במהירות, ארגונים חייבים לפתח גמישות מבנית. אחת הדרכים היעילות לכך היא הקמת יחידות עסקיות זמניות – צוותי אד־הוק (Ad-Hoc Teams) הנבנים סביב משימה ממוקדת, בעלי תוקף מוגבל בזמן ומטרה ברורה.צוותים כאלה מאפשרים לארגון להגיב מהר, להטמיע חדשנות, לפתור בעיות נקודתיות

Business Model Canvas דינמי – איך בוחנים מחדש את אבני הבניין כל רבעון?
בעולם העסקי של 2025, שבו חוסר ודאות הוא הכלל ולא היוצא מן הכלל, לא מספיק להחזיק מודל עסקי יציב. מנכ"לים נדרשים לכלי ניהולי שמאפשר להם להתאים את האסטרטגיה בזמן אמת. Business Model Canvas – מודל האבחון הפופולרי של אוסטרוולדר ופינייה – הפך לאבן יסוד בניתוח

סדרת מאמרים: כלים לניהול גמיש בעידן אי־ודאות
מבוא כללי לסדרה המנהלים של היום פועלים בעולם שבו שינויים מתרחשים מהר יותר מהיכולת לתכנן קדימה. מלחמות סחר, מהפכות טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית, רגולציה חדשה ומשברים גיאופוליטיים מייצרים חוסר יציבות תמידי. כדי להוביל בהצלחה, על מנכ"ל לאמץ מודלים עסקיים גמישים וכלים פרקטיים לניהול משתנה. בסדרה

מודלים עסקיים גמישים בעידן אי־ודאות – מדריך ליישום מהיר ושמירה על רווחיות
עידן אי־הוודאות הפך לסטנדרט: מגפות עולמיות, מלחמות סחר, משברים גיאופוליטיים, רגולציה משתנה וטכנולוגיות משבשות. מנכ"לים נדרשים לפתח מודלים עסקיים גמישים המאפשרים לארגון להגיב מהר, לשנות כיוונים ולשמור על רווחיות גם כשחוקי המשחק משתנים בן־לילה. מאמר זה מציג מדריך יישומי ליצירת מודל עסקי אדפטיבי, עם כלים,